PARTNER SERWISU
agqmllmd
140 141 142 143 144
_olo_
30
Dołączył: 2014-05-08
Wpisów: 690
Wysłane: 21 czerwca 2021 20:08:40 przy kursie: 1,657 zł
Każda pliszka swój ogonek chwali:
Cytat:

Akcje części producentów gier, w tym zwłaszcza CD Projektu, który od debiutu Cyberpunka 2077, nie ma dobrej passy, są wciąż przewartościowane - uważa Paweł Sugalski z towarzystwa Rockbridge TFI.(...)

Dodatkowo dwie spółki wyglądają na nisko wycenione na tle innych przedstawicieli branży, jednak ta niska wycena jest uzasadniona. Chodzi o Huuuge Games oraz Ten Square Games. W przypadku pierwszej z nich problemem jest termin wygasania ograniczenia w zbywaniu akcji przez pracowników - po zakończeniu tzw. lock-upu można spodziewać się zwiększonej podaży papierów. W przypadku drugiej z nich inwestorzy obawiają się o wzrost przychodów (...)

Zdaniem specjalisty w branży można jednak znaleźć też atrakcyjne propozycje. Przykładem jest studio CI Games, które w 2022 r. powinno wypuścić na rynek grę Lords of the Fallen (pozytywnie zaskoczyć powinna także nowa edycja "Snipera"). Według Pawła Sugalskiego wycena spółki, sięgająca obecnie 0,5 mld zł, wciąż daje potencjał wzrostowy.

- Spółka jest nielubiana przez polskie fundusze, ale powoli zaczyna zdobywać zainteresowanie inwestorów zagranicznych. Wszystko wskazuje, że nowe produkcje idą w kierunku wyższej jakości - zauważał zarządzający Rockbridge'a.

Jak dodawał specjalista, warto też się zainteresować takimi spółkami jak 11 bit studios czy Creepy Jar. W przeszłości obie spółki odnosiły sukcesy, a jeśli sukcesem zakończą się projekty gier, które teraz są w przygotowaniu, to obecne wyceny trzeba będzie uznać za atrakcyjne.

kmsc2
12
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 295
Wysłane: 31 lipca 2021 12:24:12 przy kursie: 1,396 zł
Zastanawia mnie premiera Eldest Souls.
Gra z połowy czwartej strony wishlist, społeczność ok. 9tys osób przed premierą, oceny graczy 85%, a gra nie zaliczyła nawet top10.
W porównaniu do Contracts 2, który był na podobnej pozycji w dniu premiery jedna premiera obok drugiej peak 700 vs 7000 to zupełnie inne wyniki.
Gdyby wishlista była w jakiś sposób sporo sztucznie zawyżona to jednak skąd tak wysoka społeczność.
No i w jaki sposób gra dotarła aż na czwartą stronę skoro w demo max peak wynosił 113, a w obecnej chwili "0".
Porównując gry o ponad 50 miejsc niżej, z szóstej strony jak Orcs Must Die!3 (Peak 13tys i do teraz pierwsza strona steam), Idol Manager(peak 2600 ale gra ograniczona tylko dla dorosłych i płci męskiej) można stwierdzić, że coś z premierą Elsest Souls jest mocno nie tak(zwłaszcza że oceny gry są wysokie 85%)

anti
28
Dołączył: 2020-08-22
Wpisów: 51
Wysłane: 31 lipca 2021 15:37:21 przy kursie: 1,396 zł
Nie ma sensu porównywać wishlist małych, niszowych gier jak Eldest Souls do dużo większych tytułów. Zupełnie inne budżety, rozpoznawalność marki i strategia marketingowa. Liczby (wishlisty) to jedno, a umiejętność ich zinterpretowania to drugie - nie można przykładać jednej miary do wszystkiego.

Wishlista Eldest Souls była w dużym stopniu budowana w oparciu o dema i festiwale Steam. Wobec tego będzie naturalnie dużo wyższa niż gier, które dem nie miały.


montanes2
20
Dołączył: 2016-08-03
Wpisów: 288
Wysłane: 24 sierpnia 2021 17:42:30 przy kursie: 1,54 zł
Od dziś SGWC2 PS store

link

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 września 2021 01:33:11 przy kursie: 1,56 zł
Strzał w dziesiątkę – omówienie sprawozdania finansowego CI Games po II kw. 2021 r.

Wygląda na to, że spółce kierowanej przez Marka Tymińskiego w końcu udało się zrobić grę która zbiera dobre recenzje. Jakość przełożyła się na sprzedaż i przychody, ale mimo wszystko wynik kwartału premierowego stoi pod małym znakiem zapytania. Optymizm akcjonariuszy mogą także studzić działania natury korporacyjnej

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 (dalej SGWC2) spodobał się najwyraźniej graczom i krytykom. Oceny produktu są wyraźnie powyżej produktów wcześniejszych, także pierwszej odsłony Contracts.


kliknij, aby powiększyć


Lepszy produkt w naturalny sposób powinien się przełożyć na wyższą sprzedaż. Spółka poinformowała, że w ciągu 10 pierwszych dni wolumen sprzedaży (bez preorderów) był o 125 proc. wyższy niż w przypadku SGWC. Taki wzrost nie jest do końca potwierdzony liczbą komentarzy na Steam. W okresie od premiery do końca kwartału (26 dni) liczba komentarzy dla SGWC2 była wyższa o 45 proc. niż w analogicznym okresie od premiery do 26 dnia w przypadku SGWC. Ale nie bez znaczenia jest tutaj liczba preorderów, która była wyższa „tylko” o 30 proc. W związku z tym możemy uznać, że dane prezentowane przez spółkę są wiarygodne. Co więcej, wygląda na to, że SGWC2 po okresie po premierowym sprzedaje się wyraźnie lepiej niż SGWC. W okresie od 27 dnia od premiery do 92 dnia od premiery (okres do analizy) liczba komentarzy przyrosła o 85 proc., czyli znacznie mocniej niż na początku. Oczywiście tutaj też oddziałuje efekt preorderów, a dodatkowo brak promocji cenowej dla SGWC2 w okresie premiery.


kliknij, aby powiększyć


Choć pierwsza i druga część gry miały zbliżone budżety (35 mln zł na produkcję i marketing rb 7/2020, 30 mln zł dla SGWC2 rb 19/2021) spółka podniosła cenę sprzedaży z 29,99 USD do 39,99 USD, co w efekcie powinno dać wzrost przychodów w kwartale premiery, nawet biorąc pod uwagę że SGWC2 był w kwartale premierowym sprzedawany przez o ok. 33 proc. czasu krócej (26 dni wobec 39 dni na SGWC). Zakładając konserwatywnie, że sprzedaż jest liniowa, na szybko licząc z liczby komentarzy i ceny sprzedaży powinniśmy oglądać ok. 24 proc. wzrost przychodów. Tak się jednak nie stało – sprzedaż wzrosła zaledwie o 10 proc., co mimo wszystko jest małym rozczarowaniem. Być może wyjaśnieniem takiej sytuacji jest zupełnie różne zachowanie kanałów sprzedaży. W półroczu, w którym premierę miał SGWC dominowała sprzedaż pudełkowa, natomiast obecnie dominuje sprzedaż cyfrowa. Przy pudełkach spółka w przychodach pokazuje sprzedaż typu sell in, czyli sprzedaż do sklepu, natomiast w cyfrowej mamy sell through, czyli do końcowego użytkownika.


kliknij, aby powiększyć


Ostatecznie spółka pokazała przychód na poziomie 39,7 mln zł. Na tle zaraportowanej sprzedaży zaskakująco dobrze wygląda wynik brutto na sprzedaży. CIG pokazał na tym poziomie 24,2 mln zł zysku, w porównaniu do 16,8 mln zł zysku w przypadku kwartału premiery SGWC, czyli IV kw. 2019 r.
Inaczej mówiąc niższe były obecnie koszty własne sprzedaży. Teoretycznie można by się spodziewać, że powinny spaść koszty własne inne niż rozliczenie produkcji gry, w szczególności koszty wytworzenia nośników. W tym miejscu jednak jest małe zaskoczenie – koszty te wyniosły ok. 7,5 mln w porównaniu do 7,7 mln zł w IV kw. 2019 r. (od amortyzacji całkowitej odjąłem amortyzację wykazywaną w IV kw. 2020 r., gdyż spółka opublikowała w tym kwartale niewłaściwą notę). Za to amortyzacja prac rozwojowych wyniosła ok. 8 mln zł, w porównaniu do 11,4 mln zł w IV kw. 2019 r.

Skoro budżety SGWC i SGWC2 były zbliżone, to można zastanawiać się dlaczego teraz rozpoznany koszt produkcji spadł o 30 proc. Przypomnę, że spółka stosuje amortyzację metodą naturalną, czyli proporcjonalnie do zakładanego wolumenu sprzedaży, więc krótszy czas nie jest wyjaśnieniem. Gdy jednak uwzględnimy back catalog (odejmiemy od raportowanego przychodu przychód w poprzednim kwartale) to obraz samej sprzedaży wygląda tak, że mamy w IV kw. 2019 r. sprzedaż SGWC na poziomie 31,5 mln zł, a obecnie 30,2 mln zł, co przy cenie wyższej o 30 proc. oznacza spadek wolumenu o ok. 28 proc., a zatem z kosztem jest wszystko w porządku. Wyższa rentowność jest niczym innym jak pokłosiem wyższej ceny sprzedaży.


kliknij, aby powiększyć


Nieco wzrosły koszty sprzedaży. W ostatnim kwartale wyniosły 7,6 mln zł, czyli o 1,1 mln zł (18 proc.) więcej niż w IV kw. 2019 r. Koszty zarządu pozostają pod kontrolą. CIG pokazała obciążenie z tego tytułu na poziomie 1,7 mln zł, czyli tyle ile w IV kw. 2019 r. i o 180 tys. więcej niż kwartał wcześniej, co można łączyć z rezerwą na premie od wyniku. Zysk ze sprzedaży ostatecznie wyniósł 14,8 mln zł, w porównaniu do 8,6 mln zł w kwartale premiery SGWC (IV kw. 2019 r.)


kliknij, aby powiększyć


Na razie nie widać szału w gotówce. Przepływy wyniosły tylko 4,6 mln zł i zyski ugrzęzły w kapitale obrotowym. Podobnie było w przypadku SGWC, kiedy pieniądzem sypnęło dopiero kwartał później. W przepływach warto zwrócić uwagę na rosnące ujemne przepływy inwestycyjne. Spółka wydaje coraz więcej na produkcję. To pokłosie uruchomienia prac nad Lords of The Fallen 2 i równoległej produkcji dwóch tytułów.


kliknij, aby powiększyć


To właśnie dzięki wysokim wydatkom inwestycyjnym nie zobaczyliśmy „tradycyjnego” spadku wartości WNIP.


kliknij, aby powiększyć


Na pierwszy rzut oka przychody są małym rozczarowaniem, ale po analizie wszystko staje się jasne. Spółka odczuwa zmiany na rynku i rosnący udział dystrybucji cyfrowej. W efekcie część przychodów migruje z kwartału premiery na okresy późniejsze. Widać to także w danych udostępnionych za lipiec i sierpień, kiedy przychody wyniosły 17,6 mln zł, a do kwartału doda się jeszcze cały wrzesień. Dla porównania w popremierowym kwartale dla SGWC przychody wyniosły 12,3 mln zł. Po uwzględnieniu wzrostu ceny można by się spodziewać ok. 15 mln zł, a już jest 17,6 mln zł i to po dwóch słabszych w kwartale miesiącach. Mamy wyższe zyski, a przepływy powinny się zaraz pojawić, a spółka już nie ma zadłużenia. Niby wszystko jest OK, ale niepokój budzą niektóre zdarzenia natury korporacyjnej.

Po pierwsze, w zeszłym roku mieliśmy kolejną już emisję akcji, choć Prezes spółki mówił, że takiej nie będzie. Tymiński objął 420 tys. akcji, a Rockbridge 11,5 mln akcji. Zgrzyt budzi cena emisyjna, która wyniosła 1,2 zł, podczas gdy na rynku akcje w momencie ujawnienia informacji były notowane po 1,49. A zatem dyskonto wyniosło 20 proc.


kliknij, aby powiększyć


Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby to spółka była inicjatorem emisji i poszukiwała kupca w procesie bookbuildingu. W tym przypadku jednak było inaczej – najlepiej oddać głos prezesowi spółki:

Cytat:
Do zmiany decyzji przekonał mnie znany fundusz inwestycyjny, który zgłosił wyraźne zainteresowanie dołączeniem do grona akcjonariuszy. Fundusz jest gotów objąć znaczną część emisji przekraczając jednocześnie udział 5 proc. w akcjonariacie spółki.

www.stockwatch.pl/wiadomosci/c...

Skoro to Rockbridge kierowany przez Sugalskiego był inicjatorem transakcji to dlaczego dostał dyskonto?

Po drugie spółka z LOTF2 wchodzi znów na wyższe poziomy kosztowe. Do produkcji tej gry powołała nowe, międzynarodowe studio. Jak się mocarstwowe plany skończyły w przypadku SGW3 wszyscy wiemy. Gdyby nie historia to oczywiście rozwój by cieszył, ale dokonania spółki są jakie są. Pozostaje mieć nadzieję, że będzie lepiej.

Trzecia kwestia to rozpoczęcie przeglądu opcji strategicznych i poszukiwanie inwestora branżowego. W związku z tym, że Tymiński z Rockbridgem nie posiadają pakietu kontrolnego najprawdopodobniejszym scenariuszem byłoby wezwanie i teoretycznie pod takie wezwanie można grać, bo jasnym jest, że cena musiałaby być wyższa od kursu. Ale należy się zastanowić dlaczego do takiego poszukiwania inwestora dochodzi. W kasie spółki jest 20 mln zł, do kasy spłyną należności, a spółka ma otwarte drogi do zaciągania zadłużenia, więc to nie pieniądze wydają się powodem.
Atutem CIG w poprzednich latach wydawał się dostęp do dystrybutorów fizycznych, natomiast obecnie ten kanał traci na znaczeniu i być może ciężko jest się spółce w nim odnaleźć. Możliwe, że kompetencje marketingowe mogą być za niskie na projekt pokroju LOTF2. Patrząc na zażyłość z funduszem może być także tak, że ten przegląd ma umożliwić wyjście z inwestycji Rocbridgowi. Nie można jednak wykluczyć, że nie ma pomysłu na dalszy rozwój i to byłaby zła wiadomość.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 8 września 2021 10:28

tadzikus
1
Dołączył: 2010-10-20
Wpisów: 19
Wysłane: 20 października 2021 15:36:07 przy kursie: 1,72 zł
nowa rekomendacja dla CIG
www.redeye.se/research/823155/...

BEAR | BASE | BULL
2.7 |3.7 |5.5

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 20 października 2021 16:43:07 przy kursie: 1,72 zł
O ile komunikat o wstępnych wynikach 3 kwartału wygląda bardzo ładnie, to już ta rekomendacja jest dość zagadkowa :D
Np. roczna sprzedaż 900 tys. sztuk LOTF 2 ma wygenerować 140 mln zł przychodu. Nieźle :)

yellowshadow
103
Dołączył: 2020-10-09
Wpisów: 422
Wysłane: 20 października 2021 16:50:40 przy kursie: 1,72 zł
Będą sprzedawali po 250 zł :)

Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 20 października 2021 20:47:54 przy kursie: 1,72 zł
Na pewno aktywność spółki w ostatnich tygodniach jest imponująca. Komunikat goni komunikat, a płatna rekomendacja - płatną rekomendację. Może to efekt nacisków akcjonariusza finansowego, który chce powtórzyć szybko historię z Blooberem, albo... emisja?

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 21 października 2021 09:20:22 przy kursie: 1,76 zł
Redeye wycenia akcje CI Games na 3,7 zł za akcję

infostrefa.com/infostrefa/pl/w...

Otwarcie 1,744 potem max 1,76 a następnie obsuwa na 1,695
Duże obroty.

Czasem się zastanawiam czy w ogóle brać rekomendacje pod uwagę.Think


krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 21 października 2021 09:33:38 przy kursie: 1,76 zł
Na samym dole raportu, drobnym drukiem masz odpowiedź na swoje pytanie

Cytat:
Redeye performs/have performed services for the Company and receives/have
received compensation from the Company in connection with this.


faraquet
19
Dołączył: 2010-09-14
Wpisów: 130
Wysłane: 21 października 2021 09:34:21 przy kursie: 1,76 zł
Cytat:
Raport powstał na zlecenie spółki.


Te na zlecenie samej spółki, trochę mniej brałbym pod uwagę

Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 22 października 2021 15:00:18 przy kursie: 1,666 zł
Akurat te raporty Redeye i Edisona mają przede wszystkim zwrócić na spółkę uwagę inwestorów zagranicznych. Raczej tych mniejszych, bo dla większych kapitalizacja jest zbyt niższa. Złośliwie można by powiedzieć, że krajowi już spółkę poznali zbyt dobrze i zbyt dużo historii się za nią ciągnie. Obiektywnie to dobry pomysł, choć trzeba mieć świadomość, że te raporty tanie nie są (raport Edisona wspomina o 49,5 tys. funtów) i dobrze byłoby mieć świadomość co o tym wydatku zdecydowało: plany emisji, umowa z Rockbridge?

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 22 grudnia 2021 13:17:58 przy kursie: 1,634 zł
Nie wiem czy tylko ja mam takie wrażenie ale wydaje mi się, że Prezes znów odpłynął ...
Już raz miał manię megalomanii i po sukcesie SGW zaczął szybko budować kilka zespołów. Jak to się skończyło chyba wszyscy wiedzą.
Teraz mam wrażenie, że znów nastała nowa era megalomanii.
Czy spółka która nie potrafi zrobić super gry ma sens aby traciła pieniądze na dualne notowania ?
No chyba, że doszli do wniosku, że w kraju już niewielu inwestorów da się nabrać i trzeba szukać naiwnych za granicą ?....

Może zamiast tracić czas na mrzonki skupić się bardziej na działalności podstawowej.
Brak skupienia na sednie sprawy i dbałości o firmę skutkuje tym co ma teraz Ubisoft .... duży odpływ pracowników.
Dualne notowania można by zrozumieć w przypadku CDR, PLW, TSG czy chociażby PCF ale co ma CIG do zaoferowania - kolejną emisję akcji ?
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 22 grudnia 2021 18:40:22 przy kursie: 1,634 zł
Osobiście się zgadzam. W tym momencie, przy tej kapitalizacji i obrotach dual listing to dziwny pomysł. Poza tym sam raport jest kuriozalny. To jest raport MAR, nie jest opóźniony, czyli teoretycznie oznacza co? Że w dniu 21 grudnia nagle Spółka zaczęła taką opcję rozważać? 20 grudnia jeszcze jej nie rozważała, ale 21 już tak? Co się stało? Spółka dostała jakiś raport doradców, zalecenie po feedbacku od Edisona albo Red Eye, poprosiła o oferty? Raport powinien być wyczerpujący a tutaj tak naprawdę nie ma konkretu. Trochę to wygląda jak próba podbitki kursu.

Choć w jednym jestem niesprawiedliwy - wskazano dwa docelowe rynki, przy czym w przypadku Londynu nie wydaje się, żeby w grę mógł wchodzić rynek regulowany, tylko AIM. Zarząd powinien więc podać koszty takiego dual listingu.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 22 grudnia 2021 18:57:01 przy kursie: 1,634 zł
Pany, wrzucajcie też informacje do których odnosicie się, bo dla niezorientowanych Wasze wpisy wyglądają co najmniej tak samo dziwnie, jak pomysł z dual listingiem ;)
Słyszałem już narzekania, że inwestorzy na GPW nie potrafią godziwie wycenić pereł. I widziałem skutki dual listingu, SEN najlepszym tego przykładem ;)

Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 22 grudnia 2021 22:53:56 przy kursie: 1,634 zł
Słuszna uwaga! Dziś info jest jeszcze na stronie głównej StockWatch, ale może ktoś będzie czytał tą rozmowę za jakiś czas. A więc oczywiście chodzi o informację.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 12 kwietnia 2022 15:52:36 przy kursie: 1,588 zł
Do trzech razy sztuka – omówienie sprawozdania finansowego CI Games po IV kw. 2021 r.

Spółka prowadzona przez Marka Tymińskiego zrobiła w ostatnich latach duży progres. Wzrosły oceny produkowanych gier, doszło do restrukturyzacji i w konsekwencji poprawiły się wyniki. Choć dokonane zmiany wyglądają pozytywnie, a spółka wydaje się rozwijać to mimo wszystko CI Games jest notowana z 3 najniższym wskaźnikiem C/Z na rynku. Poniżej postaram się wyjaśnić dlaczego tak się dzieje i omówię ostatnie wyniki.

Przychody CIG w IV kw. wyniosły 23,6 mln zł i były o 9 mln zł niższe kw/kw. Spadek sprzedaży jest związany z upływem czasu od premier najważniejszych gier. W II kw. 2021 r. na stare konsole, PC i XBOX Series X wyszedł Sniper Ghost Warrior Contracts 2. Od III kw. wyraźnie zaznacza swoją obecność segment wydawniczy pod marką United Label, do czego przyczyniły się premiery dwóch mniejszych gier: Eldest Souls oraz Tails of Iron. Udział przychodów z tytułu zewnętrznego publishingu wyniósł w IV kw. 20 proc. i był o 2,8 pp. wyższy kw./kw.
Przychody ze sprzedaży gier własnych wyniosły 19 mln zł i były o 82 proc. wyższe r/r, ale jednocześnie niższe o 30 proc. kw./kw. Warto także zwrócić uwagę, że spadek sprzedaży produktów własnych po premierze Sniper Ghost Warrior Contracts 2 (dalej SGWC2) ma mniejsze tempo niż w przypadku premiery poprzedniej odsłony. O ile w III kw. można to było tłumaczyć premierą wersji PS5, tak porównanie przychodów IVq21/IIq21 (48 proc.) wygląda lepiej niż IIq20/IVq19 (41 proc.).


kliknij, aby powiększyć


Dość interesująco wygląda rozliczanie kosztów produkcji. Przypomnę, że koszty te spółka kapitalizuje na pracach rozwojowych w wartościach niematerialnych i prawnych, a następnie amortyzuje metodą naturalną. W IV kw. amortyzacja prac rozwojowych wyniosła zaledwie 2,2 mln zł i stanowiła tylko 9 proc. przychodów ze sprzedaży, gdy kwartał wcześniej było to 15 proc. (4,8 mln zł), rok wcześniej 35 proc. (4 mln zł), a w analogicznym okresie od premiery SGWC 44 proc. (6,5 mln zł). Czepiać się jednak mocno nie będę, gdyż nierozliczone koszty gier wydanych na koniec roku to kwota 13 mln zł. To o 2 mln zł więcej niż rok wcześniej, ale wtedy CI Games była po rok po premierze SGWC, natomiast obecnie jest to dopiero pół roku. Metoda amortyzacji jest degresywna, ale nie jest to chyba zależność liniowa.

W przypadku CIG amortyzacja prac rozwojowych nie jest jednak jedynym kosztem własnym sprzedaży. W okresach premier pojawiają się także inne koszty, które można łączyć choćby z kosztem fizycznych nośników, czy patchowaniem gier. Spory udział pozostałych kosztów w koszcie własnym widzieliśmy w II i III kw. ur. (i to jest zgodne z historyczną linią), ale także w IV kw. 2021 r. Być może to efekt rozpoczęcia prac nad kolejnym tytułem w portfelu IP, czyli grą typu survival, którą ma realizować czeskie studio Batfield. Nie można jednak wykluczyć, że są to koszty premii dla zespołów deweloperskich powiązane z wynikiem, a ten się było nie było poprawia. W IV kw. koszty inne niż amortyzacja prac rozwojowych wyniosły 5,2 mln zł, w porównaniu do 2,9 mln zł przed rokiem.

Dzięki wysokiej sprzedaży i relatywnie niskiemu udziałowi amortyzacji w przychodach spółka pokazała wynik brutto na sprzedaży niewiele gorszy niż w kwartale premiery SGWC (16,2 mln zł vs. 16,8 mln zł), a od premiery SGWC2 minął już kawałek czasu.


kliknij, aby powiększyć


Małą negatywną niespodzianką są dość wysokie koszty sprzedaży. W ostatnim kwartale 2021 r. obciążyły one wynik grupy kwotą 3 mln zł w porównaniu do 1,4 mln zł przed rokiem, a przecież nie było jak wspomniałem premier nowych tytułów, które to wymagałyby wsparcia marketingowego, czy zapowiedzi kolejnych gier, które wygenerowałyby koszty choćby trailerów. Spółka tłumaczy ten wzrost rozbudową struktur, w tym także w Wielkiej Brytanii. Można odnieść wrażenie, że struktury te mają bardziej na celu promowanie spółki niż jej gier i chęcią wprowadzenia akcji CIG do obrotu na zagranicznym rynku. W IV kw. pojawiły się także płatne rekomendacje zagranicznych podmiotów. Rosną też koszty ogólnego zarządu. W IV kw. wyniosły 2,3 mln zł, kwartał wcześniej 2,1 mln zł, natomiast przed rokiem tylko 1,4 mln zł.

Finalnie zysk ze sprzedaży wyniósł 10,8 mln zł w relacji do 14,5 mln zł kwartał wcześniej czy 1,6 mln zł przed rokiem.


kliknij, aby powiększyć


W linii pozostałej działalności ujawnia się odpis w kwocie 2 mln zł na gry mobilne. Finalnie EBIT zamknął się kwotą 8,9 mln zł zysku, co pozwoliło zakończyć cały 2021 r. wynikiem operacyjnym przekraczającym 40 mln zł – historyczny rekord.

Lekki niedosyt pozostawiają przepływy. W IV kw. spółka wygenerowała tylko 6 mln zł gotówki operacyjnej, a to o 1 mln zł mniej niż przed rokiem, a przecież przez EBIT przeszedł niegotówkowy odpis na pracach rozwojowych.

Na działalności inwestycyjnej, gdzie spółka raportuje także wydatki na produkcję, CI Games pokazała wypływ w kwocie 10,7 mln zł. Z jednej strony mamy spadek tempa wydatków w porównaniu do poprzedniego kwartału (-4 mln zł), z drugiej wciąż znaczący progres względem analogicznego okresu 2020 r. (+3,8 mln zł).


kliknij, aby powiększyć


Problem w tym, że liczby tego kwartału są mało reprezentatywne ze względu na spłatę pożyczek i w kontekście postępu wydatków na pisanie gier lepiej zerknąć na zmianę pozycji bilansowych. Jak widać poniżej, spółka w IV kw. pierwszy raz przekroczyła nakłady na produkcję gier w kwocie 15 mln zł. Wydaje się, że słowa zarządu o wejściu Lords of the Fallen 2 w pełną produkcję znajdują w pełni potwierdzenie, a kto wie czy już nie udało się skapitalizować części kosztów projektu survivalowego.


kliknij, aby powiększyć


Rozwój spółki normalnie powinien cieszyć i przekładać się na wzrost wartości. Któż nie chciałby żeby rosła liczba własnych IP, premiery były częściej, a spółka korzystała z najnowszych technologii? Problem w tym, że takie działania w historii CI Games obserwujemy nie pierwszy raz... Po sukcesie pierwszego Snipera wydanego w 2010 r. spółka zaczęła inwestować w nowe studia, gatunki i rozszerzać portfolio. Brzmi znajomo? Rumuńskie studio miało zająć się sieciową strzelanką World of Mercenaries, ale projekt został zarzucony. Z tego okresu pochodzą też takie „hity” jak Alien Rage, czy Dogfight 1942. „Ekspansja” skończyła się odpisami i stratą 20 mln zł na poziomie netto w 2012 r. i dodatkowym kosztem 10 mln zł w 2013 r. Mimo wszystko udało się wtedy stworzyć nową markę, czyli wydane w 2014 r. Lords of the Fallen (dalej LOTF). Po sukcesie tego fantasy RPG CI Games postanowiło wtedy zrobić kolejny krok i wejść z kolejnym projektem w otwarty świat, co było w tamtych czasach pewnym trendem, ale znów skończyło się dużymi odpisami i koniecznością emisji akcji.

Wydaje się, że to track record Marka Tymińskiego kieruje decyzjami inwestorów. Najzwyczajniej w świecie rynek obawia się, że znów zobaczymy schemat: sukces, ambicje, wtopa, kłopoty. Mimo wszystko z tego schematu już się spółka w pewien sposób wyrwała, bo po dobrym SGWC powstało lepsze SGWC2, co oczywiście niczego jeszcze nie gwarantuje.

Prawdopodobnie to brak odpowiedniego docenienia przez rynek ostatnich sukcesów był kamieniem węgielnym do decyzji o dual listingu i kwotowaniu na zagranicznym rynku, gdzie nazwisko prezesa z pewnością nie budzi takich negatywnych konotacji. Można się domyślać kto suflował takie rozwiązanie prezesowi, ale historia rynku pokazuje, że ten nasz krajowy ryneczek wcale się tak z wycenami nie myli. Na myśl przychodzą dwa przykłady. Pierwszy to ekshumacja spółki KOV (obecnie Serinus), która zapragnęła być notowana na rynku zagranicznym. Okazało się jednak, że inwestorzy w Kanadzie mają podobne zdanie do odpowiedników w Polsce. Świeższym przykładem może być Inpost, który został wycofany z GPW i poszedł do Amsterdamu. Holenderscy akcjonariusze którzy nabyli walor raczej zadowoleni nie są. Jakby nie było notowanie waloru na paru rynkach budzi dodatkowe koszty, a efektów stricte operacyjnych z tego nie ma. Takie upublicznienie na kolejnym rynku musi się wiązać albo z emisją dodatkowych akcji, albo sprzedażą przez znaczącego inwestora swojego pakietu. Pewien niesmak budzi też forma promocji spółki, a konkretnie założenia wycen w zagranicznych rekomendacjach.

Być może oferta akcji na zagranicznym rynku na chwilę podbije notowania, ale z perspektywy inwestora długoterminowego najważniejsze są kolejne gry. Mamy sukcesy w snajperskiej niszy szuterów, ale koniem pociągowym w kolejnym roku ma być druga odsłona LOTF. Niestety RPG to gatunek, w którym spółka praktycznie nie ma doświadczenia. Oczywiście IP należy do CIG, ale LOTF został wyprodukowany przez niemieckie DECK13, pod nadzorem producenckim Tomasza Gopa, który odszedł ze spółki w 2017 r. Obecnie tytuł ten jest tworzony przez wewnętrzne studio Hexworks. Problem także w tym, że Hexworks nie jest pierwszym wykonawcą. Podwaliny pod drugą część stawiał wspomniany Gop, ale po rozstaniu, CIG w 2018 r. zleciła prace amerykańskiemu Defiant Studios, żeby po roku wypowiedzieć umowę. Dopiero w 2019 r. wziął się za ten projekt wewnętrzny zespół. I choć prace trwają już w sumie ładnych parę lat, to spółka przez ten cały okres nie pokazała żadnych odpisów. Jeśli gra powstaje na starych rozwiązaniach to pojawia się pytanie o aktualność, natomiast jeśli jest pisana od nowa, to można mieć obawy czy wcześniejsze prace nie zawyżą budżetu.

Zupełną nowością dla CIG będzie też survival, który zrealizują Czesi. W tym miejscu zagrożeniem jest nie tylko nowy gatunek, ale wyzwanie może stanowić technologia (Unreal 5) i trudne partnerstwo, na co wskazuje historia relacji z DECK13 czy Defiantem.

Wydaje się, że wstrzemięźliwość inwestorów jest uzasadniona, bo historia lubi się powtarzać. Tym niemniej ewentualny nawet umiarkowany sukces LOTF powinien przełożyć się na wzrost wartości spółki i jej kapitalizacji.

PS: Oświadczam, że nie jestem akcjonariuszem spółki i dokonywałem transakcji w ciągu ostatnich 40 dni. Mimo to starałem się być maksymalnie obiektywny.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 21 kwietnia 2022 14:34

FLESHpl
PREMIUM
9
Dołączył: 2021-02-05
Wpisów: 29
Wysłane: 15 kwietnia 2022 14:37:24 przy kursie: 1,53 zł
Witam!

Bardzo dziękuję za analizę, mam pytanie bo albo czegoś nie doczytałem albo nie rozumiem.
Mimo rekordowych przychodów i zysków, z raportu wynika, że stan gotówki na koncie się nie zwiększył.
Z pamięci chyba 46mln poszło na prace rozwojowe itp. (produkcja gier), wiec pytanie czy dobrze myślę czy gdzieś popełniam błąd.

Ok rozumiem te wydatki, ale na tle 11bit czy cdp to widać że można produkować gry, sprzedawać to co aktualnie zostało wydane i zwiększać poziomy gotówki, a tu tak to nie wygląda, zresztą te koszty prac rozwojowych są znacznie większe rdr. więc pytanie czy dobrze myślę, że trochę mi tu śmierdzi, czy jednak jestem niedouczony :)

juniorAccount
PREMIUM
41
Dołączył: 2020-02-26
Wpisów: 172
Wysłane: 5 września 2022 16:40:24 przy kursie: 2,14 zł
CIG wycofuje się z pomysłu przekształcenia w spółkę SE? Tak wynika z podpisanych uchwał.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CIGAMES



140 141 142 143 144

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,243 sek.

kzhnxjdb
fbcjuvsm
stwopmtw
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
kswgntlz
ysynmyoy
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat