PARTNER SERWISU
tipoqqti
1 2 3
Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 10 maja 2022 17:47:08 przy kursie: 78,40 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie 1Q2022

Grupa Śnieżka w I kwartale 2022 roku skoncentrowała się na umacnianiu swojej pozycji na dwóch głównych rynkach: polskim i węgierskim. Na obu kluczowych rynkach jej przychody znacząco wzrosły. W tym samym czasie zarówno branża farb i lakierów, jak i światowa gospodarka znalazły się pod silną presją. Skutki wojny w Ukrainie mają i prawdopodobnie będą miały istotny wpływ na wyniki Grupy w kolejnych kwartałach.

– W zakończonym kwartale utrzymaliśmy nasze udziały rynkowe w Polsce, na naszym najważniejszym rynku. Solidne wyniki sprzedaży osiągnęliśmy na rynku węgierskim. Początek roku dla Śnieżki na kluczowych rynkach uważamy więc za udany, choć wojna w Ukrainie już zostawiła na nim swój ślad poprzez silną presję na nasze wyniki – komentuje Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Przychody
Łączne przychody ze sprzedaży Grupy Śnieżka za pierwsze trzy miesiące 2022 roku sięgnęły 190,0 mln zł i były o 4,0% wyższe niż w I kwartale ub.r. Wzrost ten wsparła sprzedaż w Polsce, wynosząca 137,6 mln zł (+8,7% r/r), oraz na Węgrzech, gdzie kształtowała się na poziomie 34,6 mln zł (+11,7% r/r). Dwa główne rynki odpowiadają obecnie za ponad 90% przychodów. Na skonsolidowanych wynikach zaważyły przychody Grupy z objętego wojną rynku ukraińskiego, które uległy obniżeniu do 8,8 mln zł (-44,2% r/r).

Zarząd Śnieżki dobrze ocenia przychody uzyskane w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku, lecz podkreśla, że ze względu na sezonowość sprzedaży i niepewną sytuację na rynkach wschodnich nie należy opierać na nich przewidywań na temat niedawno rozpoczętego sezonu, zaś wyniki finansowe Grupy powinny być rozpatrywane po zakończeniu całego roku.

Zyski
W I kwartale znaczące wzrosty cen surowców w dalszym ciągu wywierały negatywny wpływ na zyski Grupy. Istotnie wyższe były także koszty finansowe związane ze wzrostem stóp procentowych i tym samym koszty obsługi długu. Tylko częściowo zrekompensował je popyt na produkty marek premium w Polsce.

Zysk netto Grupy Śnieżka wyniósł 12,0 mln zł (-30,9% r/r), zysk na działalności operacyjnej 17,8 mln zł (-19,1% r/r), zaś wynik EBITDA 26,6 mln PLN (-13,6% r/r). Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej osiągnął 11,1 mln PLN (-32,0% r/r).

Wyzwania
Trwająca odbudowa gospodarki po pandemii została wstrzymana przez wybuch gwałtownej wojny w Ukrainie, który zaczyna mieć coraz większy wpływ na wszystkie gospodarki świata. Spodziewany spadek tempa wzrostu PKB oraz wzrosty cen to potencjalne wyzwania również dla Grupy. Wśród nich widoczna jest m.in. zwiększona presja kosztowa, w tym dalsza presja na ceny surowców, a także rosnące koszty logistyki. Z kolei wpływ szybkiego zacieśniania polityki monetarnej przełożył się na skokowy wzrost kosztów obsługi zadłużenia i niewykluczone, że w kolejnych kwartałach będzie to jeden z czynników wpływających na spadek siły nabywczej konsumentów. Pierwsze oznaki tego zjawiska, w tym ostrożniejsze niż dotąd podejście do wydatków, są już widoczne w Polsce w badaniach nastrojów konsumenckich.

Plany inwestycyjne i dywidenda
W związku z obecną sytuacją Zarząd FFiL Śnieżka SA zdecydował o czasowym ograniczeniu wydatków inwestycyjnych do niezbędnych dla rozwoju i efektywnej działalności operacyjnej. W 2022 roku łączna wartość tych wydatków w Grupie ma być istotnie niższa niż rok wcześniej i może wynieść ok. 55 mln zł. Jednocześnie w najbliższych latach – aż do zmniejszenia wskaźnika długu netto do poziomu jednokrotności skonsolidowanej EBITDA – zamierza rekomendować akcjonariuszom Śnieżki wypłatę dywidendy na poziomie 50% skonsolidowanego zysku netto Grupy Kapitałowej Śnieżka przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej za poszczególne lata obrotowe.

Z zysku za 2021 rok Zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 2,5 złotych na jedną akcję. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez zwyczajne walne zgromadzenie Spółki zwołane na 31 maja 2022 r.

Z raportem za 1Q2022 można zapoznać się m.in. tu: biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Zespół Relacji Inwestorskich FFiL Śnieżka SA

Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 13 września 2022 17:19:33 przy kursie: 68,40 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie 1H2022

Przychody
Grupa Śnieżka w I półroczu br. osiągnęła łączne przychody ze sprzedaży w wysokości 403,4 mln zł, o 1,5% niższe niż rok wcześniej. Za ponad 2/3 tego wyniku odpowiadał rynek polski, na którym Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 2,1% r/r, do 284,1 mln zł. Wpłynęły na to dwa czynniki – wciąż utrzymujące się trendy konsumenckie w zakresie wyboru produktów lepszych jakościowo oraz bieżące aktualizacje cenników, które Śnieżka musiała wdrożyć w odpowiedzi na bardzo szybko rosnące ceny surowców, opakowań oraz energii.

– Nasze wyniki na polskim rynku są dobre, widać, że Polacy znają i chętnie wybierają produkty spod marek Magnat, Vidaron czy Śnieżka. Ale nie ukrywam, że to dla nas najtrudniejszy sezon remontowo-budowlany od lat. W jednym czasie skumulowało się wiele negatywnych czynników, zarówno po stronie słabnącego popytu, jak i rosnących kosztów. Z drugiej strony Śnieżka poradziła sobie lepiej od konkurencji – powiększyła swoje udziały rynkowe i skuteczniej ochroniła marże – komentuje Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Przychody Grupy na Węgrzech wyniosły 71,2 mln PLN (-2,2% r/r), przede wszystkim w rezultacie osłabienia się węgierskiego forinta w stosunku do złotego, w Ukrainie 25,9 mln PLN (-28,2% r/r), a na pozostałych rynkach zagranicznych 22,2 mln PLN (-1,1% r/r).

Zyski
Od stycznia do czerwca br. Grupa osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 23,0 mln PLN (-41,1% r/r), zysk EBIT rzędu 42,3 mln PLN (-7,9% r/r) oraz zysk EBITDA wynoszący 60,4 mln PLN (-4,9% r/r). Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 20,0 mln PLN (-45,3% r/r).

Na poziom zysków osiągniętych przez Grupę Śnieżka w I półroczu br. wpłynęły przede wszystkim spadek sprzedaży na rynku ukraińskim oraz znaczący wzrost kosztów. Na wyniku netto zaciążyły dodatkowo koszty obsługi zadłużenia (odsetki od zaciągniętych kredytów), które w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły w związku z podwyżkami stóp procentowych.

Inwestycje i dywidenda
W kontekście obserwowanych wyzwań makroekonomicznych Grupa ograniczyła nakłady na inwestycje do niezbędnych dla prowadzenia efektywnej działalności operacyjnej. W 2022 roku CAPEX ma wynieść około 55 mln zł. Na koniec czerwca spółki Grupy wykorzystały 28,7 mln zł z tej kwoty, co oznacza zmniejszenie wydatków inwestycyjnych o 38% względem pierwszej połowy 2021 r.

Ponadto 1 sierpnia br. Spółka wypłaciła dywidendę z zysku netto za 2021 rok w wysokości 31,5 mln PLN, czyli 2,5 PLN na jedną akcję. W najbliższych latach – aż do zmniejszenia wskaźnika długu netto do poziomu jednokrotności skonsolidowanej EBITDA – Zarząd zamierza rekomendować akcjonariuszom Śnieżki wypłatę dywidendy na poziomie 50% skonsolidowanego zysku netto Grupy Kapitałowej Śnieżka przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej za poszczególne lata obrotowe.

Z raportem za 1H2022 można zapoznać się m.in. tu: biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Zespół Relacji Inwestorskich FFiL Śnieżka SA

Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 17 listopada 2022 08:40:23 przy kursie: 65,80 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie 1-3Q2022

Przychody
W ciągu pierwszych trzech kwartałów br. Grupa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 651,0 mln zł, tj. o 0,1% wyższe niż rok wcześniej. To przede wszystkim efekt wyższej sprzedaży na kluczowym dla Śnieżki rynku polskim, który stabilnie odpowiada za około 70% sprzedaży Grupy.

W Polsce przychody ze sprzedaży wypracowane przez Grupę wyniosły 445,7 mln PLN i były o 2,6% wyższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Wzrost wartości sprzedaży w Polsce (przy jednoczesnym spadku wartości rynku oraz jego wolumenu) wynikał przede wszystkim z: aktywności marketingowo-sprzedażowej, utrzymującej się migracji klientów w kierunku produktów premium oraz odpowiednio kształtowanej polityki cenowej (pricing).

Przychody na rynku węgierskim (17,4% udziału w strukturze przychodów Grupy) wyniosły 113,1 mln zł (-3,4% r/r). Jest to przede wszystkim efekt osłabienia się węgierskiego forinta w stosunku do polskiego złotego. W walucie lokalnej, czyli w forintach, Grupa zanotowała wzrost sprzedaży o 8,7%.

Wyniki sezonu 2022 w Ukrainie – w kontekście toczącej się w wielu regionach kraju wojny na pełną skalę – są pozytywnym zaskoczeniem. W II i III kwartale br. popyt na wyroby Grupy na ukraińskim rynku stopniowo rósł (zwłaszcza w zachodniej i centralnej Ukrainie). Przełożyło się to na realizację przychodów za okres styczeń-wrzesień br. na poziomie 53,1 mln zł. Oznacza to ograniczenie spadku sprzedaży do -15,2% r/r.

Na pozostałych rynkach, na których sprzedawane są produkty Grupy, sprzedaż wyniosła 39,1 mln zł, tj. była o 7,7% wyższa niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ub.r.

Zyski
W okresie pierwszych trzech kwartałów br. Grupa osiągnęła: zysk na działalności operacyjnej w wysokości 74,1 mln zł (-3,2% r/r), wynik EBITDA w wysokości 101,4 mln zł (-1,9% r/r) a skonsolidowany zysk netto w wysokości 44,7 mln zł (-30,5% r/r).

Nasze wyniki finansowe pokazują, że głównym wyzwaniem dla Grupy w sezonie 2022 były czynniki zewnętrzne, przede wszystkim rosnące koszty. Jednak przygotowaliśmy się na gorsze czasy tak dobrze, jak to było możliwe, co m.in. potwierdzają niewielkie spadki zysków na poziomie operacyjnym. We właściwy sposób przewidzieliśmy trendy i odpowiednio na nie reagowaliśmy – komentuje Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Na wysokość zysku netto Grupy osiągniętego w okresie styczeń-wrzesień 2022 roku wpływ miały przede wszystkim wzrost kosztów obsługi zadłużenia (odsetki od zaciągniętych kredytów). Rosły również koszty ogólne prowadzenia działalności i odprowadzono wyższy podatek dochodowy. Z kolei pozytywnie na wyniki wpłynęło ograniczenie kosztów sprzedaży, wzrost przychodów ze sprzedaży i wcześniej zapowiadane ograniczenie wydatków inwestycyjnych Grupy.

Inwestycje
W pierwszych trzech kwartałach 2022 roku nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) wyniosły 39,1 mln PLN i były o 54,7 % niższe niż w tym samym okresie ub.r. Największe nakłady zostały poniesione przez FFiL Śnieżka SA na budowę nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy.


Z raportem po 3Q2022 można zapoznać się m.in. tu:
biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Zespół Relacji Inwestorskich FFiL Śnieżka SA


Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 997
Wysłane: 18 listopada 2022 11:24:33 przy kursie: 63,00 zł
Hamowanie w malowaniu - omówienie sprawozdania finansowego GK Śnieżka po 3 kw. 2022 r.


2022 rok jest niewątpliwe trudnym okresem dla producentów farb. Bezprecedensowe podwyżki cen surowców nałożyły się na problemy z ich dostępnością, presje inflacyjną, a także rosnącymi kosztami paliw czy nośników energetycznych. AN to wszystko nałożył się zauważalny spadek popytu w branży, która dość mocno jest skorelowana z nastrojami konsumenckimi. Musiało się to odbić na wynikach spółki i tak się stało.


kliknij, aby powiększyć


Na poziomie sprzedaży spółka odnotowała lekko dodatnią dynamikę (+2,8 proc.) r/r, co pozwoliło jej utrzymać narastająco po 9 miesiącach sprzedaż na niezmienionych poziomie, a konkretnie +0,1 proc. Ogólnie rynek krajowy zanotował +3,5 proc., podobnie na plus wypadła Ukraina (+2,6 proc.), choć jej udział w całości sprzedaży jest sporo mniejszym. Spadła zaraportowana sprzedaż na Węgrzech (-5,2 proc.), ale zarząd tłumaczy to osłabieniem HUF do PLN. Gdyby patrzeć na dane raportowane w walucie węgierskiej to byśmy mieli wysoki jednocyfrowy wzrost. Ogólnie przy spadku nastrojów konsumenckich płaska sprzedaż nie wygląda źle. Trzeba jednak pamiętać, ze jest to w dużej częsci efekt podwyżek cenowych, ponieważ najprawdopodobniej sprzedaż wolumenowa na całym polskim rynku spadła o kilkanaście procent rok do roku. Jak spojrzymy na wykres to wyraźnie widać, ze baza 2021 nie była specjalnie wymagająca, a de facto powtórzyła (mniej więcej bez linijki) obrót osiągnięty w Q3 2019 czy Q3 2020.

Sprzedaż to jedno, ale zysk brutto na sprzedaży pokazuje co się działo z kosztami i przerzucaniem cen na klientów. Zysk na tym poziomie wyniósł 94,5 mln zł i był o 1,9 proc. niższy r/r, ale aż o 11,8 proc. niższy niż w analogicznym okresie sprzed dwóch lat. To jednak pokazuje, że rentowność zauważalnie spadła. I jest to prawda.



kliknij, aby powiększyć


Rentowność brutto na sprzedaży w analizowanym kwartale wyniosła 38,2 proc., czyli o 1,5 p.p. mniej niż rok wcześniej oraz 4,5 p.p w porównaniu do trzeciego kwartału 2020 roku. Spółka podkreśla już w zasadzie od przynajmniej roku bardzo znaczący wzrost cen surowców oraz opakowań, co biorąc pod uwagę ogólną sytuację światową w tym zakresie niespecjalnie dziwi. Dodatkowo patrząc r/r nie pomagał też kurs walutowy – EURO podrożało o kilkanaście groszy (a patrząc r/r-2 nawet o ponad 20 gr), a jest to waluta w której Śnieżka kupuje zauważalną część surowców. Możemy przyjąć, że podstawowymi surowcami używanymi w produkcji farb jest biel tytanowa, żywice ftalowe, dyspersje styrenowo-akrylowe, akrylowe oraz winylowe, rozpuszczalniki, dyspergatory oraz opakowania, przede wszystkim plastikowe i metalowe. W zasadzie w każdej z tych grup surowców odnotowano zauważalne wzrosty cen zakupu. Ponieważ głównym surowcem dla przemysłu farb i lakierów jest biel tytanowa, m. in. produkowana w Polsce przez Grupę Azoty, więc sprawdźmy jak wyglądają ceny raportowane przez ZCH Police.



kliknij, aby powiększyć


Powyższy wykres jest prezentuję poglądowo, ponieważ Śnieżka używa głównie bieli wytwarzanej metodą chlorkową, a Police produkuje przy użyciu metody siarczanowej. Według informacji prezesa Śnieżki w tym roku dynamika wzrostu ceny bieli siarczanowej była istotnie wyższa niż tej kupowanej przez spółkę. Dodatkowo spółka kontraktuje ten surowiec w często w umowach dłuższych, gdzie zmienność cen też może być mniejsza. Biorąc pod uwagę fakt, że surowce stanowią ok. 70-75 proc. kosztu wytworzenia produktu to jednak ogólny trend surowcowy jest dla spółki wyzwaniem. Ceny były podnoszone i spółka o tym informowała. Obecnie jednak mówi już tylko o zarządzaniu polityką cenową, to raczej skłania do konkluzji, że próg bólu dla klientów został już przekroczony albo jest blisko. Zresztą spadki ilościowe same mówią za siebie – trudno w takich warunkach jest podnosić ceny. To wszystko prowadzi do konkluzji, ze spółka przerzuciła część rosnących kosztów na klientów, ale nie udało się zrobić tego w całości i raczej w obecnym otoczeniu nie będzie to łatwe.

Skoro na poziomie marży brutto na sprzedaży brakuje r/r 1,0 mln zł, a mamy presję i inflacyjną to można oczekiwać, że na poziomie zysku operacyjnego nie będzie lepiej. A tutaj mamy pozytywną niespodziankę. EBIT wyniósł 31,7 mln zł i było to o 1,2 mln zł więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że Rentowność operacyjna osiągnęła poziom 12,8 proc. i była o 0,1 p.p. wyższa niż rok wcześniej choć aż o 4,3 p.p. niższa niż dwa lata temu. Oprócz niższej marży brutto na sprzedaży na plus jednak zadziałały koszty sprzedaży (+2,2 mln zł oraz – 5,1 proc. więcej) choć tutaj ogólnie zalecam ostrożność. Zarząd cały czas powtarzać, że ich wyniki należy oceniać w ujęciu narastającym, ze względu na sezonowość i czasami przesunięcia popytowo-sprzedażowe pomiędzy kwartałami. Tym niemniej patrząc w takim ujęciu również koszty sprzedaży spadły (-7,7 proc. narastająco w 9 miesiącach) więc mamy pewien trend. To daje nadzieję na pewną rekompensatę w stosunku do rentowności brutto na sprzedaży. Musimy jednak pamiętać, że te koszty nie mogą spadać w nieskończoność. Koszty zarządu wzrosły r/r o 4,5 proc. (+1,7 p.p. szybciej niż dynamika sprzedaży), a w ujęciu narastającym mamy wzrost o 7,9 proc. Spółce osiągnęła korzystniejsze saldo na pozostałej działalności operacyjnej (+0,7 mln zł r/r) i to pozwoliło poprawić wynik operacyjny.

Na poziomie salda z działalności finansowej niestety nie ma zmiłuj i spółka cierpi jak inne podmioty w związku z zadłużeniem i rosnącymi stopami procentowymi. Saldo na działalności finansowej wyniosło w Q3 2022 -5,2 mln zł w porównaniu z -0,5 mln zł rok wcześniej. Spółka w kwartalnych sprawozdaniach nie przedstawia niestety noty w tym temacie. Przyjmuję jednak założenie, że skoro koszty finansowe wzrosły tak znacznie i widać to również w Cash-flow w pozycji „zapłacone odsetki” to jednak spora część tej pozycji dotyczy właśnie obsługi zadłużenia. Zapewne jakiś wpływ miały również różnice kursowe. Spółka kupuje surowce w EUR, ale ma spółki zagraniczne (Węgry, Ukraina i Białoruś) więc sytuacja walutowa jest skomplikowana. W uproszczeniu można przyjąć, że pozytywnym scenariuszem dla spółki będzie umacnianie się USD w stosunku do EUR oraz wzrost wartości forinta oraz hrywny. Oczywiście osłabianie się polskiej waluty w stosunku do EUR jest dla spółki problematyczne (powoduje dodatkowe koszty) ze względu na import surowców potrzebnych do produkcji farb i lakierów.

W efekcie końcowym zysk przed opodatkowaniem wyniósł 26,5 mln zł i był o 3,6 mln zł niższy niż rok wcześniej raz aż 17 mln zł mniej niż dwa lata temu. Oznacza to też ujemną dynamikę r/r na poziomie 11,9 proc. Zysk netto wyniósł 21,7 mln zł i był o 14,1 proc. niższy niż rok wcześniej. Trochę wyższa ujemna dynamika jest związana z wyższą efektywną stopą podatkową, która w tym kwartale wyniosła 18,1 proc., w porównaniu do 16,0 proc. rok wcześniej. Przy okazji warto zwrócić uwagę na efektywną stopę podatkową w drugim kwartale, która wyniosła 41,3 proc., co w dużej częsci spółka zawdzięcza konieczności zapłaty dodatkowego podatku. Rok temu wspominałem o sporze z władzami podatkowymi w związku z podatkiem dochodowy za 2016 rok i ryzyko niestety się zmaterializowało.

Polak, Węgier dwa bratanki

Analizę sprzedaży proponuję zacząć od jednego slajdu pokazującego rozbicie na rynki w ujęciu geograficznym.


kliknij, aby powiększyć


Rynek krajowy absolutnie dominuje w strukturze sprzedaży i w ostatnim kwartale stanowił 65,2 proc. w porównaniu do 64,9 proc. rok wcześniej. Wzrost o 0,4 p.p. w całościowej sprzedaży polskiego rynku został skompensowany poprzez spadek na rynku węgierskim, który utracił w strukturze 1,4 p.p. Jak jednak wspominałem w sporej części to efekt osłabienia forinta, ponieważ sprzedaż na rynku węgierskim w tamtejszej walucie r/r była dodatnia (+8,7 proc. w ujęciu narastająco). O dziwo dobrze się trzyma Ukraina, która stanowi obecnie 11, proc., czyli tye samo co rok wcześniej. W pierwszym półroczu mieliśmy oczywiście mocny spadek, ale teraz widać powrót do normalności. Jednak mamy wojnę, więc słowo normalność jest dość nieszczęśliwe, a dodatkowo nie możemy estymować co się wydarzy dalej. Zniknęła Białoruś, a w zasadzie została wchłonięta do segmentu pozostałe i tutaj niewiele wiemy. Zarząd potwierdza, ze zaangażowane aktywa na tamtejszym rynku są nieznaczne – 6,7 mln zł aktywach oraz 2,3 mln z w aktywach netto na 30 czerwca bieżącego roku. Dodatkowo spółka potwierdziła wycofanie się z rynku rosyjskiego, który w 2021 stanowił ok. 1 proc. całkowitych przychodów grupy.

Po analizie sprzedaży przejdźmy teraz krótko do wyników segmentów. Przypomnę, że Śnieżka podaje wynik segmentu wyliczany jako odjęcie od przychodów ze sprzedaży kosztu własnego sprzedaży oraz części kosztów sprzedaży (głównie kosztów marketingowych i kosztów transportu), przypisanych do poszczególnych segmentów. Oznacza to, że pozostała część kosztów sprzedaży, a także całość kosztów zarządu i pozostałej działalności operacyjnej trafia do pozycji „koszty nieprzypisane”.




kliknij, aby powiększyć


O sprzedaży już pisałem więc skupmy się na wyniku segmentów, który wyniósł 60,5 mln zł w porównaniu do 57,8 mln zł rok wcześniej. Oznacza to wzrost wyniku segmentowego o 4,8 proc., czyli powyżej dynamiki sprzedaży. Do zysków segmentów trzeba jednak dodać koszty nieprzypisane, które rok do roku wzrosły o 5,8 proc. i 1,6 mln zł. Można więc powiedzieć, że segmenty jednak wykonały swoją pracę, a wynik obniżyły (nie tak znowu wiele) koszty ogólne. Jeśli spojrzymy narastająco po 89 miesiącach to w sumie również nie jest źle. Na poziomie rentowności segmentowej jest w zasadzie płasko (-0,1 proc. r.r i poziom ok. 165 mln zł), trochę rosną koszty nieprzypisane (+2,5 proc. r/r oraz 2,2 mln zł) i w efekcie mamy spadek EBIT-u po 3 kwartałach o 3,2 proc. Patrząc na sezonowość i doświadczenie lat poprzednich to jednak niestety należy oczekiwać lekko ujemnego EBIT-u w czwartym kwartale i straty netto.

P:atrząc na zyski segmentowe prym wiedzie oczywiście Polska, która w tym kwartale dostarczyła 40,7 mln zł zysku co dało dynamikę +5,6 proc. Trochę gorzej wygląda to narastająco: -1,2 proc. oraz 1,4 mln zł niższy wynik. Zupełnie inaczej rozłożyły się wyniki segmentu węgierskie. W trzecim kwartale zysk wypadł bardzo słaby (-49 proc. oraz 4,2 mln zł mniej), ale narastająco po 3 kwartałach jest podobnie jak w Polsce -2,6 proc, ujemna dynamika oraz 0,5 mln zl zysku mniej. Ukraina i kraje Pozostałe de facto przyniosły poprawę wynikową r/r co dało 4,7 mln zł więcej. W szczególności zastanawiająca jest bardzo dobra marżowość rynku ukraińskiego.

Zadłużenie wysokie, ale



kliknij, aby powiększyć


Wskaźnik zadłużenia ogólnego wyniósł 0,6 i był w zasadzie na identycznym poziomi jak rok wcześniej. Zadłużenie finansowe netto wynosi obecnie niecałe 290 mln zł w porównaniu do 263 mln zł rok wcześniej raz tylko 193 mln zł sprzed dwóch lat. Jak widać zadłużenie wartościowo wzrosło przez ostatnie dwa lata o prawie 130 mln zł. Wskaźnik finansowy dług netto / EBITDA wynosi obecnie 2,64 w porównaniu do 2,45 rok wcześniej oraz 1,45 na koniec trzeciego kwartału 2020 roku. Postanowiłem skorygować ten wskaźnik i nie uwzględniam w nim zadłużenia z tytułu opcji zakupu brakujących udziałów spółki węgierskiej (pisałem o nich więcej podczas ostatniej analizy), stąd wartości bezwzględne są trochę niższe. Gdybyśmy chcieli te opcje uwzględnić to wskaźnik wzrósłby do poziomu 3. Nie są to jeszcze wartości alarmujące, choć mnie osobiście każą zapalić ostrzegawczą lampkę. Historycznie patrząc na najpierw powstało zadłużenie z tytułu przejęcia węgierskiej spółki, potem Śnieżka podjęła decyzje o inwestycji w centrum logistyczne, które pochłonęło dość znaczącą wartość środków. W efekcie zarząd podjął decyzję, że do momentu spadku wskaźnik a do poziomu 1,0 dywidenda będzie wynosić do 50 proc. zysku netto spółki-matki. Patrząc na wynik jednostkowy po 9 miesiącach mamy 29 mln zł, co daje ok. EPS 2,3 zł na akcje. Taka wartość oznaczałaby ok. 1,1 dywidendy w porównaniu z 2,50 w zeszłym roku oraz przedziałem 2,20-3,60 zł w kilku latach poprzednich. Tak naprawdę to niestety można oczekiwać mniej, ponieważ najprawdopodobniej w czwartym kwartale pojawi się sezonowa strata netto.
Spójrzmy na cash flow.





kliknij, aby powiększyć


Czerwone słupki opisują wydatki inwestycyjne, które w ostatnim roku wyniosły 71 mln zł, w porównaniu do 117 mln zł rok wcześniej oraz 121 mln zł sprzed dwóch lat. Widać więc, że proces inwestycyjny się kurczy, co oczywiście należy wiązać z zakończeniem budowy centrum inwestycyjnego w Zawadzie. Spółka zresztą potwierdziła, że zamierza przyciąć obecnie wydatki inwestycyjne, co wydaje się być sensownym pomysłem przy posiadaniu nowoczesnego w części zautomatyzowanego magazynu i wysokich stopach procentowych.

Przepływy operacyjne w tym kwartale wyskoczyły mocno na plus (100 mln vs 67 rok wcześniej), choć narastająco już tak różowo nie jest. Po 9 miesiącach mamy + 75 mln zł, co jest jednak wartością mniejszą o 32 mln zł niż rok wcześniej. Jednak niewątpliwie plusem jest generowanie cały czas dodatniego OCF. Słabszy OCF narastająco wynika zarówno z niższego zysku przed opodatkowaniem, wyższego zapłaconego podatku jak i mniej korzystnych ruchach na kapitale pracującym.

Patrząc na działalność inwestycyjną mamy w trzecim kwartale zmniejszenie aż o 94 mln zł. Częściowo jest to efekty wypłaconej dywidendy (34,2 mln zł), ale przede wszystkim zmniejszenia zadłużenia bankowego o prawie 521 mln zł. Dodatkowo spółka w tym kwartale zapłaciła 7,4 mln zł. O Zadłużenie trochę pisałem w poprzednim omówienia kiedy Wibor był na poziomie 2,3 proc. a nie jak obecnie powyżej 7. Nie ma cc ukrywać, że zadłużenie na poziomie 300 mln zł brutto po prostu generuje w chwili obecnej rocznie dwadzieścia kilka mln zł odsetek, a to nawet w rekordowym 2020 roku stanowiłoby około 20-25 proc. zysku operacyjnego. Nie jest to pierwsza, ani ostatnia spółka, która musi się mierzyć z takim wyzwaniem.

Podsumowanie

Gdy spojrzymy obecnie na kapitalizacją to mamy niecałe 800 mln zł i poziom około 62 zł za akcję. Patrząc wskaźnikowo odnotować należy C/Z w okolicach 18, wycenie wg C/WK na poziomie 2,5, a EV/EBITDA w okolicach 10. Trudno określić wycenę wskaźnikową jako wielką szansę, choć spółka zazwyczaj były wyceniania teoretycznie drogo. W chwili obecnej spółka raportuje 12 miesięczny zysk netto na poziomie 44 mln zł (40 mln zł przy uwzględnieniu zysku przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej), co jest o 30 proc wynikiem niższym niż rok wcześniej.

Powody obniżenia zyskowności wydają się być dość jasne i związane w części z mocno rosnącymi kosztami (surowce, płace, inflacja) jak i obciążeniami z tytułu zaciągniętego długu. Pewne dyskonto należy się również z tytułu biznesów wschodnich (Białoruś, Ukraina) stanowiących niskie naście procent sprzedaży całej spółki. Z drugiej strony mamy jednak stabilny, wiarygodny zarząd, historię płaconych dywidend (tutaj niestety na razie będzie niżej) i zakończenie istotnego procesu inwestycyjnego. Gdybyśmy przyjęli, że spółka w znormalizowanym roku działalności jest w stanie osiągać obrót na poziomie 800 mln zł rocznie, 12 proc. zysku operacyjnego, to mamy szansę na 7-8 proc. rentowności netto, co przekłada się na roczny zysk netto w okolicach 60 mln zł. To z kolei przekładałoby się na wskaźnik C/Z 13.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 18 listopada 2022 16:53

Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 14 marca 2023 18:14:22 przy kursie: 69,00 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie R2022

Przychody
W całym 2022 roku Grupa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 791,7 mln zł, czyli tylko nieznacznie (-0,4%) niższe niż rok wcześniej. To z jednej strony efekt utrzymującego się trendu wyboru produktów premium przez konsumentów, skutecznych działań marketingowo-sprzedażowych i polityki pricingowej, a z drugiej strony – niższego popytu konsumenckiego oraz konsekwencji wojny w Ukrainie.

Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 1,9% na swoim kluczowym rynku, w Polsce. Jednoczesny spadek przychodów na drugim dla Grupy rynku węgierskim wyniósł 5,4%, był on jednak spowodowany osłabieniem węgierskiego forinta. W walucie lokalnej na Węgrzech odnotowano wzrost przychodów o 5,2%. Na rynku ukraińskim sprzedaż spadła o 15% w związku z działaniami wojennymi. W 2022 roku popyt na produkty Śnieżki w Ukrainie stopniowo się odbudowywał – dobre wyniki sprzedaży dotyczą zwłaszcza zachodnich i centralnych regionów tego kraju, choć sytuacja pozostaje nadal niepewna.

Zyski
Niekorzystne uwarunkowania zewnętrze spowodowały wzrost kosztów Grupy, w tym opakowań, szeregu usług oraz surowców. W efekcie zysk na działalności operacyjnej spadł o 8,0% r/r (do 69,4 mln zł) a EBITDA o 4,7% r/r (do 106,2 mln zł). Na zysk netto, który obniżył się o 35,9% (do 41,3 mln zł) dodatkowo negatywnie wpłynął znaczny wzrost kosztów finansowych, związany głównie z wyższym oprocentowaniem kredytów.

Inwestycje
Zgodnie z zapowiedziami, po realizacji rekordowego programu inwestycyjnego w latach 2018-2022, Śnieżka obecnie redukuje nakłady inwestycyjne. Łączna wartość wydatków inwestycyjnych zaplanowanych na 2023 rok ma wynieść około 42 mln zł.

Śnieżka przyjęła strategię zrównoważonego rozwoju
Śnieżka zaprezentowała plan na rozwój w obszarach ESG. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Śnieżki 2023+ koncentruje się na mierzalnych 21 celach strategicznych oraz 71 działaniach na rzecz środowiska, ludzi i biznesu. Jest ona odpowiedzią na rosnącą świadomość i oczekiwania konsumentów oraz partnerów biznesowych.

Strategia została opracowana dla FFiL Śnieżka SA (spółka dominująca) oraz Śnieżka Trade of Colours Sp. z o.o., które pełnią kluczowe role w obecnym modelu operacyjnym Grupy Śnieżka. Docelowo zostanie nią objęta cała Grupa Kapitałowa Śnieżka, tj. wszystkie spółki w Polsce i za granicą wchodzące w jej skład.


Z raportem R2022 można zapoznać się m.in. tu:
biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Zespół Relacji Inwestorskich FFiL Śnieżka SA

Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 16 maja 2023 17:51:06 przy kursie: 70,80 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie 1Q 2023

Przychody
W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. Grupa Śnieżka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 201,4 mln zł, tj. o 6,1% wyższe niż rok wcześniej. To przede wszystkim efekt wyższej o 7,8% r/r sprzedaży na najważniejszym dla Śnieżki rynku polskim, który odpowiada za ponad 70% sprzedaży Grupy. Wzrost sprzedaży Śnieżki to m.in. efekt zwiększonych w tym roku zakupów prowadzonych przez partnerów dystrybucyjnych Grupy w ramach przygotowań do sezonu remontowo-budowlanego. Wsparciem dla dobrych wyników sprzedaży była również realizacja przez Spółkę długoterminowej strategii pricingowej.

Na kluczowych dla Grupy rynkach nadal jednak utrzymują się niekorzystne warunki makroekonomiczne i wysoka niepewność. Przekłada się to na spadek siły nabywczej konsumentów i ostrożność przy planowaniu przez nich wydatków. Pozytywny wpływ na wyniki Śnieżki ma natomiast utrzymujący się trend premiumizacji, czyli kupowania produktów wyższej jakości, obserwowany przede wszystkim w Polsce.

Jesteśmy zadowoleni z wyników osiągniętych w tym trudnym i wymagającym otoczeniu. Było to możliwe przede wszystkim dzięki zwinności naszego modelu biznesowego, który jest oparty m.in. o rozpoznawalne, znane marki, szerokie portfolio produktów, zoptymalizowaną logistykę i digitalizację procesów. Pozwala nam to efektywnie reagować na zachodzące zmiany na rynku oraz dostosowywać ofertę do preferencji naszych klientów – skomentowała Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Na Węgrzech Grupa mierzy się z podobnymi wyzwaniami jak na macierzystym rynku, czyli m.in. ze spadającą siłą nabywczą i niekorzystnymi nastrojami konsumenckimi. Przychody Grupy na rynku węgierskim w I kwartale br. wyniosły 27,1 mln zł, co oznacza spadek o 7,6 mln zł (21,8% r/r).

W Ukrainie Grupa osiągnęła przychody w wysokości 16,6 mln zł, tj. o 89,3% (7,8 mln zł) wyższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Wyniki I kwartału 2023 roku są jednak nieporównywalne do uzyskanych w analogicznym okresie ub.r., ponieważ spółka Śnieżka-Ukraina 25 lutego 2022 roku, po wybuchu wojny, wstrzymała wykonywanie dostaw oraz zawiesiła produkcję. Działalność operacyjną wznowiono 11 kwietnia 2022 roku, a więc już w II kwartale.

Według szacunków Grupy w I kwartale 2023 roku, w porównaniu do analogicznego okresu ub.r., występuje ożywienie na rynku farb dekoracyjnych i chemii budowlanej w Ukrainie, szczególnie w jej zachodnich i centralnych regionach. Sytuacja w Ukrainie pozostaje jednak wciąż niepewna i pod wieloma względami wymagająca. Dlatego niemożliwe jest szacowanie wpływu skutków wojny w Ukrainie na przyszłe wyniki Grupy.

Przychody na rynku węgierskim miały w podsumowanym okresie 13,4% udziału w całkowitych przychodach Grupy Śnieżka, a na rynku ukraińskim było to 8,3%. Na pozostałych rynkach, na których sprzedawane są produkty Grupy, sprzedaż wyniosła 9,5 mln zł, tj. była o 6,0% wyższa niż w pierwszych trzech miesiącach ub.r.

Zyski
W okresie pierwszych trzech miesięcy br. Grupa osiągnęła: zysk na działalności operacyjnej w wysokości 27,5 mln zł (+54,5% r/r), wynik EBITDA w wysokości 37,5 mln zł (+40,6% r/r), a skonsolidowany zysk netto w wysokości 17,2 mln zł (+43,9% r/r).

Warto podkreślić, że wyniki Grupy należy analizować po zakończeniu całego roku. Podobnie jak cały rynek, wciąż musimy się mierzyć z niekorzystnym i wysoce zmiennym otoczeniem makroekonomicznym. Obecnie koncentrujemy się więc na wypracowaniu jak najlepszej pozycji rynkowej, chroniąc przy tym nasze marże – dodaje Joanna Wróbel-Lipa.

Na wysokość zysków Grupy na poziomach operacyjnym i netto, osiągniętych w okresie styczeń-marzec 2023 roku, wpływ miał przede wszystkim wzrost przychodów ze sprzedaży. Niekorzystnie na wyniki przełożyły się wzrosty kosztów sprzedaży o 4,0% i ogólnego zarządu o 11,6%.

Inwestycje
Zgodnie z zapowiedziami nakłady inwestycyjne w I kwartale 2023 roku zostały zmniejszone i wyniosły 2,3 mln zł. W 2023 roku łączna wartość wydatków inwestycyjnych w Grupie będzie istotnie niższa niż rok wcześniej i według aktualnych przewidywań Zarządu Śnieżki SA może wynieść około 35 mln zł.

Z raportem 1Q 2023 można zapoznać się m.in. tu:
biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 19 września 2023 17:42:07 przy kursie: 72,40 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie 1H 2023

Przychody
W I półroczu 2023 r. Grupa Kapitałowa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży o 7,7% wyższe niż przed rokiem oraz zanotowała wzrost zysków. Na osiągnięte wyniki miała wpływ przede wszystkim sprzedaż na najważniejszym dla Grupy polskim rynku, a także wysoka dynamika sprzedaży w Ukrainie – trzecim rynku dla Grupy Śnieżka. W drugiej części sezonu właściciel marek m.in. Magnat, Śnieżka i Vidaron będzie się koncentrować na umocnieniu pozycji rynkowej. Ochrona marż pozostaje kluczowa dla Zarządu.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. Grupa Śnieżka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 434,5 mln zł, tj. o 7,7% wyższe niż rok wcześniej. To przede wszystkim efekt wyższej o 6,8% r/r sprzedaży na rynku polskim, na którym Grupa wypracowuje obecnie ponad 69% skonsolidowanych przychodów. Wzrost ten był także wsparty wyższą sprzedażą na rynku ukraińskim, który szybko odbudowuje swoje udziały w strukturze przychodów Grupy. Ich obecne poziomy są porównywalne do osiąganych przed wybuchem wojny.

Dobre wyniki uzyskane przez Grupę Śnieżka w I półroczu 2023 r. to w dużej mierze efekt realizacji długoterminowej strategii marketingowo-sprzedażowej, której elementem jest polityka pricingowa. Na całą branżę, w której działa Grupa, nadal wpływa szereg niekorzystnych czynników makroekonomicznych. Jest to zwłaszcza wysoka inflacja, która przekłada się na spadek siły nabywczej konsumentów, a także wciąż niekorzystne wskaźniki nastrojów konsumenckich – choć poprawiające się w stosunku do ub.r. Pozytywny wpływ na wyniki Grupy w Polsce miał natomiast niesłabnący od kilku lat trend premiumizacji, czyli kupowania produktów wyższej jakości.

Sytuacja rynkowa jest wciąż trudna, ale Śnieżka dobrze poradziła sobie w warunkach wysokiej inflacji i niskich poziomów nastrojów konsumentów. Dlatego mogę powiedzieć, że wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu są powyżej naszych oczekiwań. Obecnie wracamy do poziomów marż osiąganych kilka lat temu, co jest naszym priorytetem – mówi Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Na rynku węgierskim Grupa spotyka się z podobnymi wyzwaniami jak na macierzystym rynku, czyli m.in. ze spadającą siłą nabywczą i niskimi wskaźnikami nastrojów konsumenckich. Należy jednak odnotować, że skala i dynamika inflacji, która w głównej mierze jest przyczyną tych zjawisk, jest na Węgrzech istotnie większa niż w Polsce. Wpływa to zarówno na zmniejszenie popytu, jak i na plany remontowe tamtejszych klientów. W rezultacie przychody Grupy na rynku węgierskim w I półroczu br. wyniosły 64,9 mln zł, co oznacza spadek o 8,7% r/r (6,2 mln zł).

Z kolei na rynku ukraińskim Grupa osiągnęła przychody w wysokości 40,8 mln zł, tj. aż o 57,5% (14,9 mln zł) wyższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Wyniki I półrocza 2023 r. są jednak nieporównywalne do uzyskanych w analogicznym okresie ub.r., ponieważ przez znaczną część I półrocza (od 24 lutego do 11 kwietnia ub.r.) spółka Śnieżka-Ukraina wstrzymała wykonywanie dostaw oraz zawiesiła produkcję.

Przychody na rynku węgierskim miały w tym okresie 14,9% udziału w całkowitych przychodach Grupy Śnieżka (-2,7 pp.), a na rynku ukraińskim było to 9,4% (wzrost o 3 pp.). Na pozostałych rynkach zagranicznych, na których sprzedawane są produkty Grupy Śnieżka, sprzedaż wyniosła łącznie 25,4 mln zł, tj. była o 14,4% wyższa niż w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. i stanowiła 5,9% całkowitych przychodów Grupy (wzrost o 0,4 pp.).

Uzyskany w Polsce wzrost sprzedaży ponad rynek potwierdził, że skutecznie realizowana strategia marketingowo-sprzedażowa nadal pozwala nam zwiększać udziały na kluczowym dla Grupy polskim rynku. Procentuje m.in. siła naszych marek: Magnat, Śnieżka i Vidaron. Podobnie jest na Węgrzech, gdzie klienci są przywiązani do marki Poli-Farbe. W Ukrainie z kolei odnotowujemy istotny wzrost sprzedaży r/r. Jest on związany nie tylko z niską bazą wyników z ub.r., ale także z powracającym popytem na produkty do remontów – komentuje Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu FFiL Śnieżka SA, dyrektor ds. handlowych.

Zyski

W okresie pierwszych sześciu miesięcy br. Grupa osiągnęła zysk na działalności operacyjnej w wysokości 60,6 mln zł (+43,0% r/r), wynik EBITDA w wysokości 80,2 mln zł (+32,6% r/r) i skonsolidowany zysk netto w wysokości 41,3 mln zł (+79,8% r/r).

W samym II kwartale 2023 roku Grupa wypracowała 233,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+9,2% r/r), 33,0 mln zł zysku na działalności operacyjnej (+34,7% r/r), 42,7 mln zł zysku EBITDA (+26,3% r/r) oraz 24,1 mln zł zysku netto (+118,8% r/r). Zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 22,0 mln zł (+148,0% r/r).

Na wysokość zysków Grupy osiągniętych w okresie styczeń-czerwiec br. wpływ miały przede wszystkim skutecznie realizowana strategia marketingowo-sprzedażowa oraz korzystny kurs euro. Pozytywny wpływ na wyniki miała dodatnia dynamika przychodów, natomiast wzrosty kosztów sprzedaży o 6,3% i kosztów ogólnego zarządu o 9,6% wpłynęły na nie negatywnie.

Inwestycje

Zgodnie z zapowiedziami nakłady inwestycyjne Grupy zostały ograniczone i w I półroczu 2023 r. wyniosły 7,4 mln zł. Były to głównie wydatki spółki FFiL Śnieżka SA związane z kontynuacją inwestycji w nowe Centrum Logistyczne zlokalizowane w Zawadzie k. Dębicy, w środki trwałe, a także na modernizację instalacji na wybranych wydziałach produkcyjnych, w tym w spółce Śnieżka-Ukraina. W 2023 r. łączna wartość wydatków inwestycyjnych w Grupie według założeń ma być istotnie niższa niż rok wcześniej i jest planowana na poziomie około 35 mln zł.

Z raportem 1H 2023 można zapoznać się m.in. tu:
biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Relacje Inwestorskie
1
Grupa: Emitent
Dołączył: 2018-09-06
Wpisów: 23
Wysłane: 20 listopada 2023 17:37:38 przy kursie: 78,00 zł
[IR] Grupa Śnieżka – podsumowanie 3Q 2023

Przychody

Grupa Śnieżka odnotowała udany sezon w 2023 roku, uzyskując w ciągu pierwszych trzech kwartałów wzrost przychodów ze sprzedaży o 8,3% r/r. Na największym dla Grupy rynku polskim sprzedaż zwiększyła się o 9,0%. Udział rynku ukraińskiego, trzeciego w strukturze sprzedaży, ponownie przekroczył poziom dziesięciu procent, tym samym zbliżając się do poziomów sprzed wojny. Z kolei marże powróciły do wartości sprzed pandemii.

Przez pierwsze trzy kwartały br. Grupa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 705,1 mln zł (wyższe o 8,3% r/r). Na wyniki sprzedaży wpływ miał przede wszystkim wzrost sprzedaży na rynku polskim, który dominuje w całkowitych przychodach Grupy (odpowiada za 68,8% skonsolidowanej sprzedaży Grupy). Śnieżka uzyskała także znacznie wyższą sprzedaż na rynku ukraińskim r/r (wzrost w złotych o 33,4%), który tym samym odbudował swoje udziały w strukturze przychodów Grupy do poziomów zbliżonych do tych sprzed wybuchu wojny.

Na wyniki sprzedaży i zyski w raportowanym okresie pozytywny wpływ miała realizacja długoterminowej strategii marketingowo-sprzedażowej, której elementem jest polityka pricingowa. Zakłada ona m.in. konsekwentnie wdrażane zmiany cen produktów w odpowiedzi na rosnące ceny surowców używanych do produkcji oraz utrzymujące się wysokie koszty prowadzenia działalności (np. koszty transportu, ceny logistyki oraz wysokość wynagrodzeń).

Należy jednak podkreślić, że nadal utrzymują się niekorzystne warunki makroekonomiczne oddziaływujące na całą branżę, w której działa Grupa. To m.in. wciąż wysoka inflacja wpływająca na spadek siły nabywczej konsumentów, co potwierdzają niekorzystne, choć poprawiające się w stosunku do ub.r., wskaźniki nastrojów konsumenckich. Pozytywny wpływ na wyniki Grupy miał natomiast obserwowany na kluczowym dla Grupy polskim rynku niesłabnący od kilku lat trend premiumizacji, czyli kupowania produktów wyższej jakości. W przypadku Śnieżki są to produkty marek Magnat i Vidaron.

Sezon 2023 zaliczamy do bardzo udanych. Pomimo trudnego otoczenia Śnieżka okazała się dobrze przygotowana na zmienną sytuację rynkową. Zaowocowały tworzone przez lata silne fundamenty oparte na znanych i lubianych przez konsumentów markach, skutecznie wdrożonych procesach sprzedażowo-marketingowych, w tym pricingowych, oraz w dużej części zautomatyzowanych i zdigitalizowanych procesach produkcyjnych i logistycznych. Wróciliśmy do poziomów marż osiąganych kilka lat temu, co w tym roku było naszym priorytetem – podsumowuje wyniki Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlowych FFiL Śnieżka SA.

Na rynku ukraińskim Grupa odnotowała mocne odbicie r/r po ubiegłorocznym głębokim spadku. W Ukrainie Grupa osiągnęła przychody w wysokości 70,9 mln zł, tj. o 33,4% wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku. W walucie lokalnej spółka Śnieżka-Ukraina uzyskała w sezonie 2023 wyniki sprzedaży wyższe o 61,9%.

Nastroje konsumenckie, a co z tym związane, plany remontowe Węgrów są pod silnym wpływem rekordowej inflacji (w całym okresie styczeń–wrzesień sięgnęła 20,9% r/r). Osłabienie siły nabywczej klientów ogranicza popyt na produkty całej branży. W rezultacie przychody wypracowane przez Grupę na Węgrzech w raportowanym okresie wyniosły 105,6 mln zł i były o 6,6% niższe niż rok wcześniej (w walucie lokalnej o 6,4%). Według danych własnych Grupy spadek sprzedaży Grupy był mniejszy niż spadek sprzedaży na całym tamtejszym rynku.

Przychody na rynku węgierskim miały w tym okresie 15,0% udziału w całkowitych przychodach Grupy Śnieżka (spadek o 2,4 pp. r/r), z kolei na rynku ukraińskim było to 10,1% (wzrost o 1,9 pp. r/r). Na pozostałych rynkach zagranicznych, na których sprzedawane są produkty Grupy Śnieżka, sprzedaż wyniosła łącznie 42,9 mln zł, tj. była o 9,7% wyższa niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ub.r. i stanowiła 6,1% całkowitych przychodów Grupy.

W Polsce, w Ukrainie i na Węgrzech nasze udziały w rynku wzrosły lub zostały utrzymane. Potwierdza to, że szerokie portfolio Śnieżki na rynku farb dekoracyjnych i chemii budowlanej z rozpoznawalnymi markami, takimi jak m.in. Magnat, Śnieżka, Vidaron, Foveo-Tech i Rafil, bardzo dobrze odpowiada na potrzeby klientów remontujących lub urządzających swoje mieszkania, domy i ogrody. To pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. Dostosowujemy naszą ofertę do oczekiwań konsumentów i pojawiających się trendów rynkowych. Strategia ESG Śnieżki zakłada m.in. odpowiedzialność za produkt i środowisko. Dlatego też dbamy o to, aby nasze produkty miały możliwie niski wpływ na środowisko i były bezpieczne dla zdrowia konsumentów – dodaje Joanna Wróbel-Lipa.

Zyski

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. Grupa osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe: skonsolidowany zysk netto w wysokości 82,5 mln zł (wzrost o 84,5% r/r), zysk na działalności operacyjnej w wysokości 115,9 mln zł (wzrost o 56,4% r/r) i wynik EBITDA w wysokości 145,1 mln zł (wzrost o 43,1% r/r). Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 77,0 mln zł (wzrost o 93,0% r/r).

W samym III kwartale 2023 roku Grupa wypracowała 270,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 9,2% r/r), 55,3 mln zł zysku na działalności operacyjnej (wzrost o 74,2% r/r), 65,0 mln zł zysku EBITDA (wzrost o 58,7% r/r) oraz 41,2 mln zł zysku netto (wzrost o 89,6% r/r). Zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 38,7 mln zł (wzrost o 94,2% r/r).

Inwestycje

Po 9 miesiącach 2023 roku nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) wyniosły 13,1 mln zł i były o 66% niższe niż w tym samym okresie ub.r. Spadek nakładów inwestycyjnych wynika z polityki Spółki i jest związany z zakończeniem rekordowego cyklu inwestycyjnego zrealizowanego w latach 2018–2022.

Z raportem 3Q 2023 można zapoznać się m.in. tu:
biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE sniezka



1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,338 sek.

agjmjaef
qmfcihgp
aonafvfs
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 599,59 zł +383,00% 96 599,59 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
qjdreznb
molhhxnw
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat