Raczej nie, bo ten projekt jednak został zakomunikowany. Piotr Nielubowicz w callu powiedział, że nieogłoszone projekty to takie które nigdy nie zostały zakomunikowane. Tutaj by wpadał ten dodatek do W3 jeśli rzeczywiście powstaje. Ale czy sądzicie, że taki patch 2.3 do CP2077 można uznać jako jeden z tych niezapowiedzianych projektów? W dniu calla nie było o nim oficjalnie mowy.
|
|
Rif napisał(a):Sebastian Kalemba przecież już informował o tym, że to nie pochodzi z realnej gry: Cytat:Jedna bardzo ważna rzecz do zapamiętania: to nie jest demo samej gry, ale raczej prezentacja silnika i jego możliwości. To wczesne spojrzenie i demonstracja tego, co jest możliwe na tym etapie rozwoju, dzięki wspólnym wysiłkom wszystkich. Demo technologiczne jest osobnie rozwijanym bytem, ale lokacja, modele postaci i assety zostały wzięte z grywalnego builda W4. Wycieli fragment mapy i dodali do niego systemy które chcieli zaprezentować opierając się na modelach z tworzonej gry. I właśnie o to cały czas się rozchodzi: tech demo to tech demo, ale jasno powiedzieli, że elementy są wzięte z grywalnej wersji gry. Tworząc tech demo bazowali na buildzie chyba z początku roku który odpalany był na PS5. Demo działało w okolicach 60fps RT (Lumen), ale grywalny build W4 (ten właściwy) mógł wyglądać tak samo, ale działać już w 30 fps ze względu na pozostałe elementy konsumujące zasoby, ale możliwe też że build W4 jest obecnie lepiej zoptymalizowany i ciągnie całość w 60 fps. Myślę, że oni tak naprawdę nie chcieli tego dema pokazywać właśnie po to, żeby ludzie pisali, że "gra będzie wyglądać super", albo "na pewno tego nie dowiozą bo W3 i CP też na pokazach wyglądały pięknie" tylko umowa z Epic ich do tego zobowiązywała. Pokaz odbył się na PS5, taki sprzęt pośrodku XSS i PCta, jakaś ładną grafikę mogli już pokazać, ale nikt im nie zarzuci że odpalają znów coś na rtx5090 na czym wszystko wygląda i działa cudownie. Niestety większość społeczeństwa mimo informacji z CDPR, że to nie jest gra będzie to porównywać do finalnego produktu. Ci rozsądniejsi uznają że produkcja idzie w dobrym kierunku, zostały stworzone narzędzie które jeśli będą działać poprawnie to są w stanie spełnić pokładane nadzieje, np. inteligentny tłum, brak stutteringu, oprawa graficzna. Ale dzięki temu, że użyli assetów i modeli z właściwego builda można wyobrazić sobie jak będzie wyglądać kraina, ludzie czy wioski. Nie chodzi mi oczywiście o to czy na drzewie będą poruszać się poszczególne igiełki czy tylko gałęzie, czy góra będzie miała 15 pęknięć czy tylko 5., czy na NPC każdy włosek z brody będzie żył swoim życiem...
|
|
Z tego co gdzieś czytałem, niestety nie znajduje źródła to mieścina i okolica zawarte w demie są wzięte z gry jak również modele postaci i asety.
|
|
misiekstok napisał(a):Przecież to tylko demo, pokazówka. Dla przypomnienia warto zobaczyć demo W3 I późniejszy downgrade. Nie ma szans na taki wypas na padace jaką jest ps5/Xbox. A kurs ładnie. A GTA VI jak Ci się widzi na PS5? Jakość rzekłbym lepsza niż pokazówka W4. Jedno i drugie na odpalone na bazowym PS5. Demo z wczoraj działało w 900p skalowane do 1440p, 60 fps z RT całkiem niezłym jak na PS5. Tak, masa rzeczy nie była ujęta w tym demie która normalnie by konsumowała zasoby, ale też nie jest to końcowa optymalizacja. To demo miało na celu pokazanie co wymyślili: nanite foliage dla roślinności, obsługa kilkuset NPC w scenie i każdy z nich ma inną animacje, płynne przejścia od gameplay do cutscenek i coś na co każdy chyba narzeka grający w gry na UE - ładowania świata bez stutteringu. Gdyby nie współpraca Redów z Epic to nigdy byśmy czegoś takiego nie zobaczyli.
|
|
Przyszłość mnie zweryfikuje :) Jeśli nie zapomnę to wrócę przy premierze CP2 z postem gdzie albo przyznaję się do błędu albo wspomnę, że wróżyłem to wcześniej :) Btw na UnrealFest będą ludzie z CDPR i będzie W4: x.com/thewitcher/status/192953...
|
|
Panowie, nie mówmy o jakimś studiu deweloperskim z Pszczyny tylko jednym z najbardziej znanych na świecie. To samo dotyczy franczyzy Cyberpunk- CP2077 w 2020 roku raczej kręcił fanów tego świata. Teraz grono wielbicieli już jest znacznie poszerzone więc pula osób które kupią grę na premierę jest znacznie większa ponieważ mamy fanów którzy kupili CP2077 na premierę oraz tych którzy kupili grę później i polubili się z tym światem. Od startu preorderów do premiery będzie pewnie około roku, ludzie będą mieć spokojnie czas żeby kupić konsole. Ponadto sporo osób może chcieć w takim wypadku kupić grę żeby sprawdzić co jego nowa konsola potrafi. A do 2030 roku (we wcześniejszą premierę to nawet ja nie wierzę) to CP2077 jeszcze dobije do 60 mln sprzedanych kopii. Ale po raz kolejny powtórzę, nie będzie takiego wyniku jeśli W4 nie spełni oczekiwań jakościowych. Sukces nowego Wiedźmina to sukces kolejnych gier i projektów.
Co do ilości sprzedanych egzemplarzy na S2 - jeśli kogoś nie interesuje CP to nie kupi tej gry nawet jeśli tytułów na start będzie 3. Na początek użytkownicy raczej kupią gry w które nigdzie indziej nie zagrają, a później gdy zostanie wolna gotówka to kupią coś co ograli ale chcieliby jeszcze raz, tylko inaczej. Kupujesz S2, płacisz 2200 zł i kupujesz CP2077 którego już ograłeś na PC/konsoli? Nie, kupisz nowe Mario Kart chociażby, którego nigdzie indziej nie ograsz. Wiem że CP jest wysoko na liście sprzedażowej ALE mało tytułów na start, nie znamy ilości. Pierwsza trójka może sprzedaż się w 5mln sztuk, 4 miejsce-500 tys. sztuk, a 5 miejsce - 10 tys sztuk.
|
|
CP2077 w preorderach sprzedało się w liczbie około 8 mln sztuk, w czym było zdaje sie okolo 60% wersji na PC. W ciągu miesiąca od premiery liczba wzrosła do niecałych 14 mln sztuk. Co nam daje w ciągu miesiąca na konsolach około 5,5 mln sztuk. Myślę że przy bazie 45 mln sztuk PS6/Xbox NextGen śmiało są w stanie przebić taki wynik pod warunkiem że W4 będzie w należytej jakości na premierę. Sukces CP2 zależy od W4 i nie ma co się oszukiwać w tym temacie. A 5,5 mln kopii na konsole przy bazie 45 mln urządzeń to raptem 12% wszystkich użytkowników. Zatem sporo jest jeszcze wolnego pola do ugrania.
|
|
tgolik napisał(a):Cyberpunk 2 pojawi się na rynku gdy już będzie obecna ps6. Jednak wierzę, że gra będzie dostępna także na ps5. Ps5 to jednak mocna maszyna z szybkim dyskiem. Co więcej skalowalność unreal engine, może pozwolić na wydanie Wiedźmina 4 i cyberpunka 2 także na switcha 2. Btw w okolicach 2027 jest spodziewana wersja preview Unreal Engine 6. Nie zdziwiłbym się gdyby CP2 zostało tytułem demonstracyjnym dla tej wersji silnika. Póki co mówi się o ulepszeniach dotyczących wykorzystania wielowątkowości procesorów co miałoby ułatwić optymalizację oraz o uproszczeniu aktualizacji silnika w trakcie trwania produkcji gry. Wiem, że trailer2 do GTAVI rozbudził wyobraźnię, ale ps5/pro nie jest w stanie poradzić sobie z zaawansowanym RT(path traycing). A CP2077 bardzo dużo na tym zyskuje. Zakładając premierę nowej generacji w q4 2027 i premierę CP2 w 2030 to mamy prawie połowę cyklu życia kolejnej generacji. Więc rynek już będzie dość nasycony, aby nie bawić się w old gen i spokojnie skupić się na fajerwerkach które można wykonać dzięki większej dostępnej mocy.
|
|
szarlej81 napisał(a):"Dodano, że zespół CD Projekt RED odpowiedzialny za kolejną dużą grę w uniwersum Cyberpunka zakończył przed kilkoma tygodniami fazę koncepcyjną projektu. Tym samym prace nad Cyberpunkiem 2, wcześniej znanym pod kryptonimem Orion, weszły w etap preprodukcji."
Czyli jest szansa, że premiera W4 oraz przejście z preprodukcji do produkcji Oriona będą zbliżone w czasie. Myślę, że przy Wiedźminie4 preprodukcja zahaczała o całą nową trylogię (założenia, ramy historii i świata) plus dostosowywali silnik pod siebie. Dla CP2 znaczną część pracy przy silniku mają za sobą. Moim zdaniem CP2 wyjdzie już na nowe generacje(bez PS5 i XSX/XSS) więc produkcja nie ruszy dopóki nie pojawią się nowe devkity. Ale jeśli nowe konsole miałyby się pojawić w q4 2027 to w końcówce 2026/początku 2027 devkity powinny zaczynać trafiać do studiów deweloperskich więc zbiegłoby się to w końcówką (nie końcem) preprodukcji. Na callu z analitykami ponownie potwierdzili okres 4-5 lat od wejścia gry w preprodukcję do jej wydania, więc W4 ma duże szanse na premierę w 2027 (ponownie maj?).
|
|
|
|
tgolik napisał(a):Dobrze prawisz. Lepiej wcześniej podać taką informację, w końcu cokolwiek wiemy o okienku premierowym.
Ciekawe, czy zachowamy dwójkę z przodu po dzisiejszej sesji?
Jednak dostaliśmy pozytywne informacje: - wysoki zysk i ciągły przyrost rezerw gotówkowych, - współpraca z poważnym graczem na rynku mobilnym Scopely. Pozytywne informacje są przykryte przez późniejszą niż ludzie sądzili premierę W4. Brak informacji w jaki sposób chcą wyrobić plan na lata 2023-2026 i tak naprawdę brak jasnej deklaracji co do 2027. W większości rynek obstawiał premierę W4 w końcówce 2026 co dałoby potężny zastrzyk gotówki plus kontynuacja sprzedaży podstawki z dodatkiem w 2027 i oba plany motywacyjne zostałyby wykonane. Żeby nie było - te prognozy daty premiery były uzasadnione samymi słowami Pana Nielubowicza który podawał przedziały czasowe na poszczególne etapy. W chwili obecnej wszelkie prognozy dat premier pozostałych tytułów znacznie się przesuwają, a co za tym idzie i przychody. Może premiera 21 marca 2027?
|
|
Ogólnie to wszystkie projekty dość wolno idą. Oczekiwałem, że W1Remake będzie wchodził w fazę pre-produkcji skoro W4 jest w produkcji, a jest nadal w pracach koncepcyjnych. Sirius pre-produkcja, ale mam wrażenie że jakoś ten projekt nie ekscytuje zbyt wielu osób. Obstawiałem W4 w 2026, a W1R w 2027 ale w takim tempie prac W1R chyba okolice 2030 roku. W4 chyba 2027 już powinien się wydarzyć bo 1mld złotych zysku nie wyczarują - plan 2023-2026 2mld, a 2024-2027 3 mld - stąd ten 1 mld. A i tak ciekawe skąd wezmą ponad 1mld w 2025&2026. Interesująca jest informacja dotycząca niezapowiedzianego projektu z FT - stopka w slajdzie 9 w prezentacji wynikowej: www.cdprojekt.com/pl/wp-conten...Znów chyba jakaś mobilka będzie szykowana ze względu na współprace z Scopely.
|
|
CSharpBeginner napisał(a):Słaba informacja, z drugiej strony pół żartem - będzie więcej czasu na pompowanie kursu  . A jutro szykuje się zjazd kursu. Naprawdę nie chcą przepalić tej premiery skoro development będzie taki długi. Ktoś rzucił kiedyś, że gra może wyjść na kolejną generację, i w chwili obecnej nie zdziwiłbym się gdyby W4 miał premierę w okolicach premiery nowej generacji. Nie tyle, że gra wyjdzie tylko na nową generację ale od razu na obie generacje.
|
|
Info z audio webcastu: Wiedźmin 4 nie ukaże się w okresie obowiązywania pierwszego programu motywującego, czyli nie ukaże się przed 31/12/2026r. Jestem bardzo zaskoczony.
|
|
michal-j napisał(a):Właśnie skończyłem czytać książkę "Wilczym śladem. Historia powstania gry Wiedźmin 3" - polecam, pozycja obowiązkowa dla akcjonariuszy CDR.
Firma jest szeroko znana z rebootowania swoich projektów, ale ta książka pokazuje jak wygląda to od środka. Niestety skupia się tu głównie na warstwie artystycznej, o technologii jest w sumie niewiele. Nie wiem, czy to oznacza że główna przyczyna przeciągania się ich produkcji leży właśnie w pisarzach/questowcach/osobach decyzyjnych które często zmieniają kierunek, czy po prostu firma zabroniła inżynierom udzielania wywiadów. Natomiast są tam konkretne przykłady questów, które wylatywały na późnych etapach produkcji, przechodziły z głównego wątku do pobocznych i odwrotnie.
Z rzeczy, które przykuły moją uwagę jest także to, że za każdym razem gdy firma wypuszczała trailer lub organizowała pokaz gry, a wśród graczy i dziennikarzy pojawiała się euforia, wewnątrz firmy nastroje były zupełnie inne. Podczas gdy świat się nakręcał na to, co przyjdzie, u pracowników zaczynał się kryzys, bo wiedzieli, że zaprezentowany vertical slice absolutnie nie reprezentuje aktualnego stanu projektu, a czas właśnie zaczynał odliczać.
Jest też sporo o relacjach leadów z podwładnymi, które mogą rzucić trochę śwoiatła np na odejście Konrada Tomaszkiewicza.
Również jestem po lekturze i zwróć uwagę, że silnik był gotowy dopiero w końcówce 2014 roku. Do tego czasu wszystko co robili było klejone na taśmę i liczono, że później zadziała. W W3 fazy preprodukcji i produkcji były rozmyte, nawet wspomniano że wersja alfa była umowną nazwą wersji na potrzeby poprawy nastrojów w zespołach. W końcówce 2012 zaczęto działać w zakresie fabuły jak i rozwoju silnika. Praktycznie cała produkcja to był jeden wielki bałagan i aż dziwne, że udało im się tą grę skończyć w niecałe 3 lata. A co do zawartości usuniętej i zmienionej to zachęcam do poszukania na youtubie filmików z tym związanych. Wtedy zobaczycie ile czasu zostało przepalone, np. http://www.youtube.com/@swayplayyt Gdybyśmy wzięli pod uwagę, że W4 ma być podobny skalą do W3 to nawet mając taki bałagan w W4 jak w W3 to powinni być w stanie dostarczyć tytuł do końca 2026 - 4,5 roku prepodukcji i produkcji. Ale teraz firma chwali się zmianą podejścia, większą liczbą osób uczestniczących w projekcie i już gotowymi narzędziami co powinno pozytywnie wpłynąć na czas realizacji projektu i jego jakość.
|
|
Pojawiło się kilka ogłoszeń na stanowiska bardziej "techniczne" do projektu Hadar. Chyba zbliżają się do kolejnego kamienia milowego. www.cdprojektred.com/pl/jobs?p...To, że jest jedno głoszenie na określone stanowisko nie znaczy, że mają jeden etat.
|
|
To jest wywiad z kwietnia/maja 2024, a Vavra nie wspomniał kiedy rozmawiał z ludźmi z CDPR. Jednocześnie wygadał się, że tereny CDPR ma zrobione dla W4, nie mieli wtedy gotowych lokacji co uważał za problem przy takim zaawansowaniu projektu (w preprodukcji nie ma się gotowych krain czy lokacji). W wakacje 2024 na konferencji Epic i specjaliści od silnika po stronie CDPR opowiadali o usprawnieniach jakie zostały wspólnie dokonane w silniku. Dla mnie ten serwis jest niewiarygodny, było kilka głupot które pisali, np. że nowa trylogia Wiedźmińska ukaże się w ciągu 6 lat od 2022 roku...także serwis wyciągnął wywiad sprzed prawie roku, wybrał z podcastu co im pasuje, nadał clickbaitowy tytuł i czeka na rosnące słupki odwiedzin strony. Bo przecież negatywne treści się lepiej rozchodzą niż pozytywne.
|
|
@Dix22, no dobra, wyjaśniłeś swój punkt widzenia i nadal wracasz do tematu, po co? Chcesz zebrać forum żebyśmy poszli z pochodniami na GPW i wymusili obniżenie kursu, bo wg Ciebie jest on za wysoki? Kurs ustala rynek, my jako użytkownicy forum może mamy 0,01%, więc jesteśmy raczej słabym targetem Twoich słów. Pisałeś może do instytucji finansowych z prośbą o uwzględnienie Twoich analiz w swoich portfoliach? :) Dla kogoś biznes może być nie warty 100 zł, a dla drugiego będzie warty 1000 zł bo widzi w nim POTENCJAŁ. Ktoś kto kupuje akcje z perspektywą długoterminową wycenia potencjał podmiotu do rozwoju i przynoszenia zysku w określonym przez SIEBIE czasie i wiesz co? On na pewno będzie inny niż Twój. Nie widzisz perspektywy na przyszłe 24-36 miesięcy, a część z nas widzi ją w oknie 24 miesięcznym bardzo dużą i mamy ku temu powody o których nie raz Ci wspominaliśmy, ale jesteś odporny na to. Mylisz pojęcia związane z tworzeniem oprogramowania i na nich opierasz swoje tezy. Podajesz przykłady dotyczące produktu wydanego 4 lata temu, który był tworzony na innym silniku, innymi metodologiami, mniejszym zespołem, z innym zapleczem know how. Wiem, że najlepiej by było jakby pokazali gameplay na PS5&PRO/XSX/XSS/PC ale jest za wcześnie na ujawnienie tego szerszemu gronu. Taki pokaz może być z pół roku przed premierą gdy optymalizacja będzie na bardziej zaawansowanym etapie, ta która obecnie robią w trakcie produkcji nie jest tą ostateczną. Wiele elementów jeszcze się zmieni i na pewno nie chcą znów słuchać żali, że w demie coś było a tu tego nie ma. Co do NPC - myślę, że bardziej im chodzi indywidualizm każdego z nich który mogą uzyskać dzięki narzędziu MetaHuman. Przynajmniej ja tak rozumiem wywiad który w grudniu widziałem- nie podam już linka bo nie pamiętam na jakim kanale on był. W komunikacie z listopada o wejściu W4 w pełną produkcję podano, że gra rozpoczęła ten etap KILKA TYGODNI wcześniej - to tak w temacie zwracania uwagi innym użytkownikom problemów z czytaniem ze zrozumieniem. Dix22 napisał(a):tgolik napisał(a):E tam, porządnie. Niech sprzedadzą jak najwięcej w ciemno. ;-) Dla mnie najważniejsza jest tłusta dywidenda w 2027. fazy koncepcyjnej wyszli dwa lata temu. Czytaj dokładnie komunikaty - jest wyraźnie informacja, że w pełnoskalową produkcję weszli pod koniec listopada 2024 r. Cytat:– Z wielką dumą mogę potwierdzić, że kilka tygodni temu zespół odpowiedzialny za rozwój Polarisa zakończył etap preprodukcji i rozpoczął fazę produkcji, czyli najintensywniejszą część developmentu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów w pracach nad projektem. Dziękuję zespołowi za dotychczasowe zaangażowanie – mówi Michał Nowakowski, Joint CEO CD PROJEKT. www.cdprojekt.com/pl/wp-conten... Najintensywniejsza nie oznacza najdłuższa to tak uprzedzając :) Chociaż i tak uważam, że preprodukcja sięgała również trochę W5 i W6. Analiza techniczna jest spoko, ale moim zdaniem nie można się opierać jedynie na niej ponieważ życie to nie tylko słupki. Nie mówię, że AT jest zła, ale nie można się jedynie na niej opierać. Ponieważ, są sprawy których AT nie jest w stanie ująć i pokazać. Jeśli ktoś zainwestował z perspektywą 2026-2027 to korekta jaka by się miała wg Ciebie pojawić nie będzie dla niego straszna. Taka osoba patrzy dalej, a jak przyjdzie korekta to może ją wykorzystać do extra zakupów.
|
|
www.pb.pl/fundusze-europejskie...Kolejne dofinansowanie. Oby dobrze spożytkowane. Cytat: Największy polski producent gier otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej na projekt „Cinematic Experience – innowacyjny zestaw narzędzi automatyzujący proces tworzenia nieliniowych misji, scen i animacji dla otwartych światów w grach AAA".
CD Projekt podpisał z NCiR umowę o dofinansowanie w wysokości blisko 15 mln zł na projekt to łącznej wartości niemal 37 mln zł realizowany w ramach Priorytetu I Programu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-27 (FENG).
„Udoskonalenie procesu tworzenia gry umożliwi iteracyjny, systematyczny i intuicyjny proces tworzenia immersyjnych przygód i scen, co umożliwi tworzenie bardziej realistycznych i atrakcyjnych obrazów. Opierając się na solidnych podstawach technologicznych, CD Projekt będzie rozwijać kompetencje w kierunku tworzenia więcej niż jednej gry AAA jednocześnie. Wyzwaniem jest tutaj warstwa technologiczna, dlatego celem CD Projektu jest stworzenie systemu/narzędzia, które będzie napędzać i rewolucjonizować proces tworzenia gier. Narzędziem wspomagającym jest m.in. system do tworzenia narracji, w tym zadań” – czytamy w opisie projektu.
|
|
Dix22 napisał(a):To ja pozwolę wkleić swoją analizę techniczną. Ja mam zastrzeżenie do punktu dotyczącego premiery W4: widzę, że już teraz ją zakładasz w 2029 roku. Czyli 9 lat dewelopmentu…gdyby tak się stało to znaczy, że w spółce mamy do czynienia z amatorszczyzną i piekłem, a akcja nie jest warta nawet Twoich dolnych minimów. W okolicach 2030 spodziewałbym się CP2- 6 letni cykl deweloperski. Co do wyceny: myślę, że 200 zł jest bariera psychologiczną dla wielu inwestorów.
|
|
tgolik napisał(a):Chyba miałeś na myśli fazę koncepcyjną preprodukcję i produkcję. Zarząd podał 4-5 lat na wydanie od rozpoczęcia preprodukcji oraz padło 5-6 lat od rozpoczęcia prac koncepcyjnych. Prace koncepcyjne rozpoczęły się zdaje się w 2020 roku. Tak, chodziło mi o to, że W1R ma zaplanowaną premierę później niż W4. Chcieliby pewnie go umiejscowić w 2027 na rocznicę wydania W1.
|
|
tomhead napisał(a): Ponadto podczas ostatnich telco zarząd wspominał o okresach jakie planują na poszczególne etapy developmentu, np. 4-5 lat na pełną produkcję, która rozpoczęła się w q1 2022, co by dawało możliwą premierę nawet w q1 2026, realniej w q4 2026 (czyli ponad 4,5 roku pełnej produkcji).
Oczywiście miałem na myśli 4-5 lat na preprodukcję i produkcję.
|
|
rudygonzalez napisał(a):
Kolega @Dix22 w sposób obiektywny i niestety również dosyć druzgocący przedstawia fakty, dotyczące aktualnego przewartościowania spółki pod kątem możliwych przychodów w nadchodzącym roku (a może i dwóch) latach. Są tutaj przytaczane daty, że gra może powstać w 2026r. Czy którakolwiek z ostatnich produkcji CDPROJEKT w ogóle dotrzymała jakiejkolwiek oryginalnej daty wydania? Osobiście odnoszę wrażenie, że prawie każda produkcja w ostatnim czasie była bliżej bądź dalej odsunięta w czasie celem dopracowania przed wydaniem. Czy nie byłoby uczciwe założyć nawet rocznego marginesu przeciągnięcia premiery zważywszy na to, że W4 jest "być albo nie być" dla spółki i muszą go dopracować w taki sposób, że będzie śmigał bez błędów nawet na Thermomixie? To rzeczywiście mogłoby zdecydowanie zmienić dotychczasową narrację już rozpoczynającej się rzekomej akumulacji pod premierę (którą sam uplasowałbym właśnie gdzieś w 2027r.). Więc głębokie korekty mogą być jak najbardziej na miejscu na tym walorze.
Jeśli przytaczamy historyczne wydarzenia spółki to warto wspomnieć, że premiera Widma Wolności odbyła się w zaplanowanym czasie, bez opóźnień i bez znaczących błędów w grze, ten fakt wg mnie świadczy o tym, że spółka wyciągnęła wnioski, z premiery CP2077. Wiem, że się powtarzam, ale spółka jest w zupełnie innym miejscu niż była w 2020 roku. Ma znacznie zmienioną organizację pracy i strukturę co bardzo wpływa na proces produkcyjny. Nie bez powodu scrum/kanban jest znacznie powszechniejszy w tworzeniu softu niż waterfall. Nowa metodologia pracy została przetestowana przy produkcji WW z bardzo dobrym skutkiem. Obecnie najbliższą grą Wiedźminowi moim zdaniem można uznać STALKERa2. Gra powstająca z wieloma problemami, mniejszym zespołem w ciągu maksymalnie 2 lat pełnej produkcji - premiera UE 5.1 odbyła się w listopadzie 2022 roku. Tak, gra miała problemy ale w znacznej mierze wynikały z wczesnej wersji silnika, to samo dotyczy SH2R. A skoro więc przywołujemy inne projekty jako przykłady to jeśli STALKER2 mniejszym zespołem, budżetem i wsparciem był w stanie coś takiego stworzyć w mniej niż 2 lata to czemu Redzi nie mogą wydać W4 w ciągu takiego samego czasu, mając znacznie lepsze zaplecze? Nie chcę się na takim porównaniu zbytnio opierać, bo każdy projekt rządzi się swoimi prawami, bardziej opierałbym się na planach motywacyjnych które bez premier nie są w żaden sposób do spełnienia. CP2077 na Switcha2 czy na MACa nie są w stanie dać takich zysków, moim zdaniem bardziej pokryją koszty portów. Ponadto podczas ostatnich telco zarząd wspominał o okresach jakie planują na poszczególne etapy developmentu, np. 4-5 lat na pełną produkcję, która rozpoczęła się w q1 2022, co by dawało możliwą premierę nawet w q1 2026, realniej w q4 2026 (czyli ponad 4,5 roku pełnej produkcji). W1Remake jest dalej niż W4, a Panowie wyżej wspomnieli że CDPR płaci za jego wykonanie to znaczy, że spółka poniesie do czasu premiery dodatkowe koszty które dopiero w dalszej przyszłości przyniosą zyski - moim zdaniem postać Geralta przyciągnie kupujących.
|
|
tgolik, nie do końca. Redzi maja prawo do IP. FT robi produkt na ich licencji więc Redzi jako właściciele marki dostaną jakiś % od sprzedaży. Fools Theory też wyjdzie na swoje dzięki sprzedaży znanej marki.
|
|
Dix, wykrzykniki zadziałały bo przeczytałeś więc może coś z tego zostanie :)
A Ci analitycy to rozumiem, że Ci którzy pasują do Twojej wersji? Bo informację od Ipopemy o premierze w 2026 jednak zignorowałeś.
Jeśli nie wierzysz, że dowiozą to sprzedaj papier i żyj spokojnie :)
Gry pracownikom źle się pracuje to jest rotacja, jeśli jest rotacja to nowe zatrudnienia i wdrażanie ludzi którzy na początku będą popełniać błędy. Tych nowych ludzi ktoś musi wdrażać więc regular i senior jest oddelegowany na jakiś czas do tego działania. I cały proces się wydłuża. Jeśli jest crunch to również pojawiają się błędy które trzeba poprawiać i wtedy pojawiają się nowe. To nie praca na taśmie, tylko praca twórcza i stan psychiczny pracownika ma duży wpływ na jego wydajność. Pisałem również, że organizacja jest lepsza, ale to też zignorowałeś bo Ci nie pasowało do koncepcji.
Już mi pisano, że się zdziwie jak w sierpniu mówiłem, że coś będzie na TGA i jednak moje przeczucie się sprawdziło :)
1mld w 2025 nie jest realny, więc dla spełnienia planu motywacyjnego potrzebują czegoś w 2026. Oprócz W4 pamiętaj też, że będą rozszerzenia fabularne które też jakiś zysk przyniosą. W1Remake - chyba nigdzie nie padła informacja ile dostanie CDPR?
|
|
Dix22 napisał(a):tgolik napisał(a):Nie czytałeś wątku? Redzi szykują nowe gry co kilkananście miesięcy i powtarzalne 1,5 mld zysku. CDR jest spółką wzrostową, c/z 20-30 wydaje się naturalny. Jak uda się stworzyć nowe IP (Hadar nad którym pracują), średnie zyski powinny przekroczyć 2 mld pln za 6-7 lat. "szykują" "wydaje się" "jak uda się" "powinny" Za dużo tego tego gdybania - ja jestem sceptyczny. Obecnie wydali trailer gry (nie gameplay), mają ambitne plany ale ich realizacja to są lata i jest tam dużo niewiadomych. Na 2025 i 2026 nie mają żadnych premier przygotowanych. Nie wierzę w Wiedźmina 4 w 2026. Optymistycznie IV kwartał 2027, a realnie przypuszczam 2028 r, czyli 4 lata produkcji. Przypomnij sobie jak długo produkowali Cyberpunka i w jakiej wersji wyszedł (hasło "Cyberzbugowaniec"). Zakładając, że Wiedźmin 4 faktycznie wyjdzie i nie zostanie odpisany na straty (czego nikt nie zakłada), pytanie co z innymi-nowymi projektami. Rynek gamingu już pokazał, że nic nie jest tu pewne. Po tylu porażkach, wszyscy są ostrożni. I tak pewnie pozostanie do czasu premiery pierwszego dużego tytułu, który prawdopdobonie będzie udany (tego w tej chwili nie wiemy). Wycena ca 19 mld zł, przy spadających zyskach w 2025 i 2026 r., wstępnej fazie developmentu Wiedźmina 4 to moim zdaniem maks na jakiś dłuższy czas. Moim zdaniem nie do utrzymania w sposób stabilny i długotrwały. Natomiast, jeśli będzie tak jak mówisz, że pojawi się np. Wiedźmin 4 w 2027 roku, a następnie w 2028/2029 będzie nowa gra AAA, która zapewni te zyski to wówczas możemy mówić o wzroście wyceny. Na chwile obecną wyceniliśmy marzenia. I to byłoby na tyle. Boże kochany…coś Ty się uczepił tego Cyberpunka? Gra robiona była na starym i problematycznym silniku… CP nie było złą grą, jej błędy wynikały z problemów z silnikiem który były większe niż się spodziewali. Firma przeszła duże zmiany co widać po stanie Widma Wolności oraz pokątnie sami pracownicy mówią że jest zupełnie inaczej w firmie. Dużo lepiej im się pracuje, jest większy spokój i znacznie lepsza organizacja. Nie wyskakuj z woke, dei itp tylko proszę… Jakiś czas temu odnosiłem się do Twoich słów dotyczacych czasów i procesów tworzenia gier, ale nie wiem czy nie czytałeś tego czy ignorujesz treści które nie pasują Ci do koncepcji… gra nie jest we wstępnej fazie developmentu!!!! Development to cały proces tworzenia od ideacji do wydania. Gra jest za połową procesu…zostało około 2 góra 3 lata do wydania. Tak-wyceniamy marzenia jak w wielu przypadkach. Wycenimy marzenie na AMD gdy ogłoszą że podpisali umowe na nowe układy do konsol kolejnej generacji. A przecież takie układy tez im mogą nie wyjść i będzie klapa. Rynek nie kupi konsol tylko pójdzie w granie w chmurze. Intel ma spore doświadczenie w produkcji CPU, a jednak 13 generacja im nie wyszła…Każda umowa, każda zapowiedź czegokolwiek może się nie ziścić bo coś pójdzie nie tak. Kwestia ryzyka które się akceptuje. Jeśli nie wierzysz w CDPR, że W4 i dalsze produkcje im wyjdą dobrze to nie kupujesz papieru i tyle. Nie każdy musi inwestować w modny CDPR. Inwestujemy w co wierzymy i rozumiemy. Czasem zarobimy, a czasem się przejedziemy. Dobra rada dla Ciebie żebyś uniknął tego rozczarowania: inwestuj w sektor który rozumiesz i który czujesz. Wesołych Świąt :)
|
|
Ipopema świeżo rekomenduje 240 zł/ kupuj/ premiera W4 w q4 2026r.
Analitycy są podzieleni co do daty premiery W4, część obstawia 2026 inni 2027. Nie pada rok 2028.
|
|
juniorAccount napisał(a):tgolik napisał(a):Pytanie, jak niedoszacowano roku 2025 i 2026? Gra cały czas jest jednym z podstawowych benchmarków. Mieli od 3 lat nie grzebać przy tym silniku a cały czas coś tam aktualizują Nie zdziwię się, jak wypuszczą CP 2077 na Switcha 2, jeśli okaże się że jest kompatybilny z ARMv8 i developują go razem z wersją na Apple, to obstawiam, że to będzie jeden z launch titles. Dopóki Nintendo nie odkryje kart, żadne studio nie potwierdzi ani nie zaprzeczy, nad czym pracuje. Patch do CP był robiony przez zewnętrzne studio.
|
|
tgolik napisał(a):Cyberpunk na Switcha 2 jako jeden z tytułów wypuszczonych w pierwszych miesiącach/kwartałach po premierze konsoli, mógłby fajnie wspomóc kwartalny wynik. Wiedźmina 3 na Switcha sprzedało się ładnych parę milionów (nie mniej niż 5 mln). Na mieście mówią, że studia mają już devkity Switcha2 i działają :) W 3 miesiące sprzedało się koło 700k Wiedźmina 3 na Switcha.
|
|
Dix22 napisał(a):tomhead napisał(a):Mam wrażenie, że jesteśmy kilka miesięcy od premiery, a nie wg mnie 2 lata. Fajnie, że dużo się o tym mówi, przekazuje się społeczności nowe informacje, ale czy nie za dużo na raz... Premiera nie będzie za 2 lata, moim zdaniem przełożą to tak jak było z 11BIT czy Cyberpunkiem. Za bardzo ambitny projekt, dużo do zrobienia a to się dopiero rozpoczęło produkować. Moim zdaniem realistyczna data to rok 2028 r., zwłaszcza, że dopiero kilkanaście dni temu projekt wyszedł z preprodukcji z tego co wyczytałem. Cytat:Wiedźmin 4 najpewniej zadebiutuje dopiero w 2027 roku. Prace nad Project Polaris rozpoczęły się na początku 2022 roku. Zaznaczano, że CD Projekt RED potrzebuje od czterech do pięciu lat na zrobienie gry opartej o nową technologię. To oznaczałoby, że Project Polaris pojawi się właśnie w okolicach 2027 r. Moim zdaniem 2026-2027 to bardzo optymistyczny scenariusz - być może IV kwartał 2027 r. a więc do tego czasu sporo rzeczy się może wydarzyć. Mnie osobiście bardziej niepokoi sprawa związana z zyskami przez ten czas i jak zachowa się rynek przy wycenie ca 20 mld zł. Przypomnę coś: Jak wynika z danych agencji Bloomberg, Grzegorz Balcerski prognozuje: 2024 r.: 813 mln zł przychodów (273 mln zł zysku netto) 2025 r. 626 mln zł przychodów (165 mln zł zysku netto) 2026 r.: 530 mln zł przychodów ( 53,7 mln zł zysku netto) Zarząd wskazywał 4-5 lat na czas trwania dwóch etapów: preprodukcji i produkcji, oraz około 5-6 na okres od początku prac koncepcyjnych do premiery. Należy jasno posługiwać się etapami jakie występują podczas developmentu (cały proces tworzenia gry od koncepcji do wydania) ponieważ później pojawiają się niejasności w szacowaniu daty wydawania gry. Gdyby premiera miała być w 2028 to pełna produkcja trwałaby 4 lata czyli mniej więcej tyle ile zarząd wskazuje na dwa etapy. A cały development ponad 8 lat. W takim tempie to Siriusa zobaczylibyśmy w 2035, w Hadjara w 2045. BTW gra wyszła z preprodukcji kilka tygodni temu :) Zostawmy CP2077 w spokoju....gra się wydłużyła bo mieli problemy optymalizacyjne których teraz nie będzie w tak dużym zakresie. A i tak prace zaczęły się tak po wydawaniu drugiego dodatku do Wiedźmina 3 w 2016 - czyli 4 lata. Z tego co pamiętam to żadnych prac koncepcyjnych od wyjścia pamiętnego teasera do 2016 nie wykonywali. Liczyli, że będą w stanie prowadzić dwa projekty, ale im się nie udało więc na tapet wzięli W3. Więc od koncepcji do wydania zajęło im 4 lata, gdyby dodać czas szlifowania to mielibyśmy 5 lat na cały proces od koncepcji do wydania.
|
|
aircanada15 napisał(a):Sytuacja przez te kilka lat sporo się zmieniła. W 2020 myśleli, że gracze wiele im wybaczą, co okazało się bardzo błędnym założeniem. Obaj szefowie prawdopodobnie nie wytrzymali ciężaru nagonki i stopniowo wycofali się z zarządzania CDR. Obecnie wiedzą, co muszą zrobić. Czekanie na nowe konsole oznaczałoby wywieszenie białej flagi w kierunku konkurentów, którzy wypuścili największe hity obecnej generacji. Ludzie w zdecydowanej większości wybaczyli, bo jednak CP2077 został doprowadzony do ładu, ale nie zmienia to faktu że pamiętają. Kolejnej wtopy mogą jednak nie wybaczyć. O warstwę techniczną naprawdę nie martwiłbym się, Widmo Wolności na premierę miało bardzo mało bugów, więc czegoś się nauczyli. Jakościowo W4 nie będzie wyglądał gorzej niż STALKER czy BlackMythWukong które powstawały na starszych wersjach silnika. Obawiam się hype'u jaki się wytworzył obecnie wokół W4. Jestem dosyć optymistycznie nastawiony, ale nawet w moim mniemaniu chyba trochę ten pociąg za bardzo przyśpieszył jak na etap projektu. Mam wrażenie, że jesteśmy kilka miesięcy od premiery, a nie wg mnie 2 lata. Fajnie, że dużo się o tym mówi, przekazuje się społeczności nowe informacje, ale czy nie za dużo na raz... Boję się, że rynek będzie miał zbyt duże oczekiwania wobec gry i choćby była świetna to i tak minie się z oczekiwaniami co wpłynie na spółkę.
|
|
tgolik napisał(a):@tomhead Twórcy chwalą się, że UE5 pozwala skalować gry na urządzenia różnej mocy. Jeśli Redzi poradzą sobie ze stutterem w UE5.5, to będzie to osiągnięcie, które może zmienić postrzeganie Unreal Engine wśród graczy. Z moich obserwacji wynika, że stutter w grach zna UE5 nie jest związany z kosztem generowania klatek lecz z doczytywaniem danych na granicach bloków obszarów. Temat stutteringu został wstępnie zaopiekowany w wersji 5.4 youtu.be/29ZZTlJt9K8?si=DoujXy... Zastanawiam się czy etap preprodukcji nie był również z tego powodu przeciągnięty - czekano na całkowite uporanie się z tym problemem. Bo jakby nie patrzeć aby wejść w etap produkcji powinni mieć gotowe wszelkie narzędzia. UE 5.5 wyszło 12 listopada, Redzi korzystają customowej wersji UE więc u nich to mogło być poprawione dobry czas wcześniej. Epic po prostu później zaimplementował to do wersji dostępnej dla wszystkich. Przy początkowym etapie prac update z 5.4 na 5.5 nie powinien dodać zbyt wiele dodatkowej pracy deweloperom. Tutaj ktoś stworzył fajny concept dla Wiedźmina 4 na EU 5.5.1 youtu.be/kq6JvtSoBAw?si=Jk6Ks0...jest to wersja silnika dostępna dla wszystkich. Zostało to wygenerowane w natywnym 3K, ustawienia High na RTX4090.
|
|
tgolik napisał(a):Redzi wyraźnie powiedzieli, że wystartują z marketingiem rok przed premierą. Początkiem marketingu określili podanie daty premiery i start preorderów. Redzi powiedzieli, że start marketingu gry dużej (czyli większej od Widma Wolności) musi trwać dłużej.
Co do jakości technicznej gry. W dniu premiery Wiedźmina 4 rynek będzie szykował się na premierę kart RTX 60xx. Wygląd gry zbliżony do trailera jak najbardziej będzie możliwy na PC. Niestety na PS5/PS5pro otrzymamy jakość dramatycznie odbiegającą od tej dostępnej na nawet średnim PC (czyli RTX5060 ti). Jednak nie należy spodziewać się takich problemów jak w Cyberpunku 2077, gdzie problemem nie była czysta moc PS4 tylko zbyt wolny transfer danych z twardego dysku - PS5 nie ma tego problemu ze względu na seryjnie instalowane szybkie dyski M.2 MVMe. Ok, co do marketingu tak powiedzieli, faktycznie. A co do problemów CP2077 na starej generacji to nie był tylko problem z dyskiem, ale również z pamięcią podręczną CPU i GPU. Niepoprawnie były zwalniane i ładowane dane do pamięci podręcznej. I oczywiście sama wydajność CPU i GPU. Obecna generacja konsol już w chwili wyjścia była lekko przestarzała. W 2020 roku powinniśmy dostać sprzęty wydajnościowo porównywalne do PS5PRO. Jeśli chodzi o wygląd na obecnej generacji, to gra nie będzie wyglądała gorzej niż STALKER2, SilentHill2R czy BlackMythWukong. Tamte gry powstawały na UE5.1 który borykał się z wieloma bolączkami optymalizacyjnymi które zostały poprawione lub wyeliminowane w kolejnych wersjach silnika. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, że Panowie z CDPR i Epic poradzili sobie z stutteringiem i znacząco obniżyli koszt generowania klatek, jako przykład podane było zmniejszenie z 60ms na 40ms na tym samym materiale. youtu.be/JaCf2Qmvy18?si=fARAO5...
|
|
tgolik napisał(a):Najdalej na koniec przyszłego roku spodziewam się startu sprzedaży preorderów Wiedźmina 4 Jeśli ludzie chętnie będą płacić, liczę na wyższą dywidendę w 2026 roku (2-3 zł). Zakładamy 2 letni cykl pełnej produkcji dla W4. Nie ma co oczekiwać startu preorderów rok wcześniej... Jeśli premiera miałaby się odbyć w q4 2026 to podczas czerwcowych (2026) targów zostanie ujawniony gameplay/zwiastun z datą premiery i startem przedsprzedaży. Pół roku ma bombardowanie klientów będzie wystarczające. Jedyne co mogą rok wcześniej podać to informacja, że gra wyjdzie w 2026 tak jak zrobili z Widmem Wolności - podczas TGA zwiastun i rok premiery, a w czerwcu podana data premiery i start przedsprzedaży. Nie podadzą rok przed premierą dokładnej daty kiedy gra zostanie wydanie bo to by było samobójstwo dla nich, a niewielu będzie chętnych na zakup preorderu w ciemno. A co do trailera - oficjalnie poinformowano, że jest to grafika z gry i do takiej jakości będą dążyć: www.gry-online.pl/newsroom/zwi...
|
|
szarlej81 napisał(a):Pewną podpowiedzią kiedy może być premiera, jest kwestia kiedy wyjdzie nowa generacja konsol. Bo nawet zakładając, że w trailerze do materiału wygenerowanego na silniku gry dodano jakieś upiększacze i postprocessing to mam bardzo duże obawy, czy obecna generacja konsol będzie w stanie to uciągnąć sprzętowo. Nie sądzę aby konsolowcom zafundowali powtórkę z premiery CP2077. A jeżeli gra faktycznie robiona jest pod PS6 to niestety najwcześniej pierwsza połowa 2027.
Oczywiście to wszystko takie gdybanie - więcej będzie można powiedzieć jak pokażą fragment rozgrywki na żywo. Trailer został wyrenderowany na RTX5090 który dopiero zostanie ujawniony najprawdopodobniej w styczniu podczas targów CES. UE5 ma bardzo duże możliwości optymalizacji (tylko developer musi wiedzieć co i jak zrobić, a CDPR ma wsparcie Epica), ale oczywiście nie ma co oczekiwać takiej jakości nawet na PS5 PRO. W chwili obecnej ani XBOX, ani PS nie mają architektury dla nowej generacji. ZEN6 na której ma bazować nowa generacja zostanie ujawniona w 2025. Więc do czasów powstania devkitów minie trochę czasu.
|
|
animaes napisał(a): Przypomnę, że CP2077 ujrzał światło dziennie po 2,5 roku od pierwszego trailera. A to i tak było znacznie za szybko.
Problemy CP2077 wynikały z problemów z silnikiem z którymi walczyli przez rok przed premierą. Gdyby nie to gra wyszłaby wcześniej i w lepszym stanie technicznym. Fabularnie i pod kątem mechanik gra była już wtedy bardzo dobra. Obecnie mają inne podejście bo obecnie gra musi cały czas działać na wszystkim. Nie zostawiają optymalizacji na koniec, robią ją na bieżąco więc nawet teraz gdy odpalają build gry na PC/PS5/XSX/XSS to on działa tak jak ma działać po wydaniu. UE5 jest tez zupełnie innym silnikiem niż RE3. Poprzedni silnik miał problemy z obsłużeniem ilości danych jakie były potrzebne grze w przypadku CP. Projekt CP2077 był zbyt ambitny na tamte czasy i zabrakło decyzji biznesowej o porzuceniu starych konsol (PS4 i XO), ale to by również spowodowało piekło. Przekładać premiery też nie mogli w nieskończoność więc puścili grę i zamknęli oczy... Obecnie mają zrobioną dobrze preprodukcję (wnioskuję po komunikacie wydanym wraz z informacją o zmianie fazy projektu) więc nie powinno być powtórki z W3 gdzie masa rzeczy została wywrócona do góry nogami podczas produkcji co znów wydłużyło czas produkcji. I po kolejnych zmianach znów musieli modyfikować silnik i sprawdzać wszystko jak działa. Sami przyznali, że wersja UE5 na której pracują jest bardzo niestandardowa i że znacznie szybciej im się pracuje na UE5 niż na RE3. W q1 pracowało już ponad 400 deweloperów nad projektem który był oficjalnie w preprodukcji (obecnie gra jest produkcji i stan devów jest podobny), czy myślisz, że te osoby siedziały i oglądały memy? :) Nie, ci ludzi już mogli robić działa stricte produkcyjne. Granica pomiędzy etapami jest umowna. W wywiadzie dla Eurogamera powiedzieli, że dopóki nie mają wszystkiego gotowego nie zmienią statusu projektu. Ale to nie znaczy, że level designer siedzi przez 3 miesiące i nic nie robi bo projekt jest w preprodukcji więc on nie może nic działać...Chyba Pan Nowakowski w telco z analitykami powiedział, że mają całkiem spory fragment gry zrobiony. W komunikacie odnośnie wejścia W4 w produkcję jest też informacja, że gra weszła w ten etap kilka tygodni wcześniej, a nie w dniu komunikatu więc równie dobrze gra może być w produkcji od września/października. Trailer bazuje na quescie z gry - na modelach oraz asetach zrobionych dla W4, a nie dla tego zwiastuna. Nie bronię ich, nie jestem też jestem fanatykiem mimo, że czekam na W4 i zysk z inwestycji. Firma ma zarabiać, a nie zrobi tego bez swoich sztandarowych produktów, czyli gier. Ile można mieć zysku z merchu, kart do gwinta, czy licencji na jakieś małe produkty. Za q3 zysk był wysoki bo dostali jednorazowo pieniądze od Sony za udostępnienie CP w PS Plus, a tego już kolejny raz nie będzie. Wydatki będą rosnąć: waloryzacja pensji istniejących pracowników, zatrudnianie nowych w USA, projekt filmowy, marketing nowych gier które mają dopiero wyjść. Jest też program motywacyjny który chcieliby zrobić... Ja się będę trzymał swojej wersji, że W4 wyjdzie w q4 2026 i chyba nie tylko ja jestem za taką datą.
|
|
michal-j napisał(a):MarekPtrl napisał(a):Ocho, CDR idzie na łatwiznę... a po wcześniejszych plotkach, spodziewałem się historii osadzonej w przeszłości, wokół Szkoły Kota. Młody Geralt i szkoła kota pojawiły się 2 tygodnie temu, wraz z książką. Ciri była pewna na 90% od 3 lat... Już przed 2019 była: x.com/nordbundet/status/186746...
|
|
szarlej81 napisał(a):@Rif
Z ciekawostek. Teaser robiony na silniku gry, do jego renderowania wykorzystano karty z serii RTX 5000, których oficjalna premiera ma być dopiero w przyszłym roku. To, że ten fakt ujawniono może sugerować jakąś tam współpracę z NVIDIA.
A jak ktoś lubi takie porównania teaser W3 miał premierę w lutym 2013. Premiera maj 2015. Gdyby się trzymać tej analogii to premiera W4 gdzieś na święta 2026. Ale takie przewidywanie to oczywiście wróżenie ze szklanej kuli. Warto też dodać, że ten teaser W3 zbyt wiele nie pokazał - to był po prostu kręcący się medalion. A to co puścili wczoraj bardziej przypomina ten film z "drzewem wisielców", który w przypadku W3 pokazali nieco później. (nie mogę teraz na szybko znaleźć dokładnej premiery)
Ogólnie jestem nieco zaskoczony, bo sceptycznie traktowałem plotki, że ten teaser ukaże się już teraz. Z nvidia zaczęli współpracę przy implementacji RT i PT w Cyberpunku. Na Twitterze managerowie z CDPR bardzo podkreślają że filmik powstał na bardzo zmodyfikowanym UE5. Zapewne na tym samym na którym będzie powstawał W4. x.com/michalnowakow/status/186...To jest trailer moi drodzy :) teaser jest krótkim materiałem do minuty max. Dali również stronę www dedykowaną więc dzieje się. To co W4 - 2026, a W1R w 2027…? Hmmm?
|
|
Redzi zaszaleli i od razu dali trailer i to 6 minutowy. Patrząc na to pod kątem marketingu o którym wspominali premiera powinna być w 2026. O ile ofc nic się nie wydarzy. Czy bginvest zechce się teraz podzielić swoimi odczuciami po walnym?
|
|
Teaser nie jest dla nich działaniem marketingowym tylko informacyjnym. A takie działania zastrzegli sobie prowadzić wcześniej. Dla nich marketing zaczyna się gdy można złożyć preorder lub pokazują już gameplay. Tutaj jest coś o marketingu jakiego możemy sie spodziewać: www.eurogamer.net/technical-am...
|
|
Ludzie spodziewają się, że skoro rozpoczęła się produkcja, jest VS to pojawi się teaser. A TGA to najlepsze miejsce i czas w chwili obecnej. Mnie bardziej ciekawi skąd Pan Chrznowski wie: Cytat: ...Jake Lampert (znany z Andor) rok 2025 planuje poświęcić na rolę Wiedźmina Branko. ...
Nie kojarzę, żeby gdziekolwiek padło kim ten Branko jest. A aktor usunął wpis dotyczący Polarisa ze swojego profilu zawodowego.
|
|
krewa napisał(a):tomhead napisał(a):Więc gdy przedstawiciel dużej instytucji miał podobne odczucia, wrócił do biura, pogadał z innymi i poszła decyzja o kupnie pakietu np. za kilka mln. Raz, że to tak nie działa - bez komitetu takie decyzje nie są podejmowane a komitetu nie zwołuje się, by omawiać inwestycję, warta ułamek % portfela. Ewentualnie może być doważanie w ramach podjętej wcześniej decyzji. Dwa - spójrz na profil inwestorów, indywidualni stanowią jakieś -naście %, reszta to właśnie instytucje. Ja to bardzo uogólniłem, może faktycznie za bardzo.
|
|
Jesteśmy tylko ludźmi i rozmawiamy ze sobą na różne tematy :) Czasem nie potrzebne jest NDA tylko wystarczy, że dana osobą będzie pomijana w środowisku i stanie się persona non grata. Poza tym wiele osób pracujących w dużych instytucjach może myśleć podobnie jak niektórzy z nas, może coś więcej udało im się wyciągnąć na walnym. bginvest był na NWZA i ma swoje przeczucia którymi woli się nie dzielić, ale przyznał że wyczuł że to nie koniec tematu na ten rok. Więc gdy przedstawiciel dużej instytucji miał podobne odczucia, wrócił do biura, pogadał z innymi i poszła decyzja o kupnie pakietu np. za kilka mln.
|
|
Dziennikarze branżowi wiedzą z reguły co pojawi się na targach. Myślę ze teaser jest spodziewany ze względu chociażby na twity z monetami i „stay tuned”. Trailer to najwcześniej na targach letnich. Jeśli gra miałaby wyjść pod koniec 2026 to nawiązując do wywiadu który wrzuciłem wyżej to letnie targi byłyby idealne na rozpoczęcie większej kampanii- dłużej niż rok, krócej niż 2 lata. Więc teaser teraz idealnie by pasował.
|
|
www.eurogamer.pl/wiedzmin-4-be...Cytat: Ponownie: nie uważam, że będzie łatwo. Ale wiem, że mamy w produkcji kilka naprawdę fajnych rzeczy i mam nadzieję, że będą dobrym pokazem możliwości technologii. Jedynie chciałbym powiedzieć, że zmiana silnika nie zmienia tego, że jesteśmy i zawsze będziemy ambitni” - tłumaczy dyrektor ds. technicznych firmy Charles Trembley. „Nasza następna gra nie będzie ani mniejsza, ani gorsza. Będzie lepsza, większa i fajniejsza niż Wiedźmin 3 i lepsza niż Cyberpunk 2077. No właśnie - przez nas dzisiaj wypuszczenie gry w takim stanie jest niedopuszczalne. Nie chcemy do tego wracać
Polecam oryginalny artykuł gdzie jest trochę więcej informacji, np. o planach dotyczących promocji nowych tytułów: www.eurogamer.net/technical-am...Kilka słów od Pana Nowakowskiego: Cytat:
The studio "learned a lot of good practices from that experience: so announce the date when you're like really, really sure of it. And now I think we have much better tools to be sure of that date, which we - on a smaller scale - proved to ourselves with Phantom Liberty." While that campaign lasted around six months, given it was only an expansion, Nowakowski added that "for a new game, we would still expect a slightly longer - but not two-year - lasting campaign."
"Having said that," he added, "I want to stress: it doesn't mean we would not tease or drop some cool assets before [a full reveal]. Because the marketing campaign, slightly earlier before the launch of the game, that's different than the actual, say, 'mass attack'. Mass attack is when you announce the date, you start collecting the pre-orders and it really is that race from that point, that moment, to the moment you launch the game."
For example, he continued, "If I ask you, what do you know about The Witcher 4? The answer is not much, probably - yes, there's theories and so on. But there's nothing really specific. So we want to drop the crumbs here and there so that people - and the media as well - can, you know, pick up on it and try to figure out what it is we're trying to say this time. So that [is something] we can start doing a little bit earlier." That would involve aspects such as "having some video assets, or something to whet the appetite of the fans - no
|
|
@tgolik gdyby premiera miała być później to reżyser gry i kilku innych pracowników nie wrzucałoby monet związanych z grą na twittera z komentarzem "Stay tuned". Nauczeni doświadczaniem i przeciągającym się marketingiem CP2077 nie zrobiliby takiej głupoty. Kampania WW już była inna - teaser rok przed premierą, a w grudniu został pokazany trailer. Przy nowej grze z nową postacią oczywiście, że będą musieli zacząć wcześniej, ale na Boga nie 3-4 lata przed premiera i gdyby nie byli pewni swego.
Ciekawe były uśmiechy Panów podczas walnego odpowiadając na pytania dotyczące programu motywacyjnego. Czy ktoś był na walnym i może udało się coś wybadać?
|
|
Sinner napisał(a):A propos czasów poszczególnych etapów: należy pamiętać, że o ile pre-produkcja, produkcja i post-produkcja jako taka następują po sobie (chociaż to też nie zawsze, bo można postproduckować to, co już zostało wyprodukowane, nawet jeśli produkcja trwa nadal), o tyle testowanie dzieje się na bieżąco (OBY!) więc nie należy tego sumować. Na konferencji po premierze WW powiedzieli, że testują bieżąco każdą zmianę i nowy element. Obstawiam, że przy większych zmianach dochodzi też regresja wcześniejszych elementów.
|
|
animaes napisał(a):Cześć! Czy spółka podała kiedyś ile powinna trwać obecna faza produkcji właściwej? Zadałem pytanie do AI ile czasu trwa średnio produkcja gier AAA opartych na UE5. Oto odpowiedź: Produkcja gry AAA, takiej jak "Wiedźmin 4" na silniku Unreal Engine 5 (UE5), jest procesem skomplikowanym i czasochłonnym. Średni czas trwania produkcji można podzielić na różne fazy: 1. Preprodukcja (1–2 lata)Planowanie projektu, określanie budżetu, tworzenie dokumentacji projektowej. Opracowanie koncepcji świata, postaci i fabuły. Tworzenie prototypów mechanik gry na silniku UE5. Rekrutacja zespołu i przygotowanie narzędzi do produkcji. 2. Produkcja właściwa (3–5 lat)Tworzenie assetów (modele, animacje, tekstury). Implementacja i dopracowanie mechanik gry, AI, i systemów (np. walki, dialogów). Projektowanie poziomów i otwartego świata. Integracja z technologiami UE5, jak Lumen (oświetlenie) i Nanite (renderowanie). Testowanie wewnętrzne i wprowadzanie zmian na podstawie feedbacku. 3. Faza testowania i polerowania (1–2 lata)Intensywne testy (QA) w celu wyeliminowania błędów i optymalizacji. Poprawa wydajności, dostosowanie gry do różnych platform. Tworzenie marketingowych materiałów promocyjnych. Średni czas produkcjiW przypadku gry AAA na poziomie „Wiedźmina 4”, cały cykl produkcyjny trwa od 5 do 7 lat. Gry korzystające z nowych technologii, jak UE5, mogą wymagać dodatkowego czasu na naukę narzędzi oraz dostosowanie procesu produkcji do innowacyjnych rozwiązań. W przypadku „Wiedźmina 4” studio CD Projekt RED zapowiedziało, że zmiana silnika na Unreal Engine 5 ma przyspieszyć produkcję dzięki narzędziom ułatwiającym pracę deweloperów, choć sama nauka i adaptacja mogą początkowo wydłużyć pierwsze etapy projektu. Źródło: chatgpt.com/share/6746f3a7-a3d...Wygląda więc na to, że walor dla bardzo cierpliwych, jeśli produkcja miałaby trwać trzy lata . Czy brałeś pod uwagę ilość deweloperów pracujących nad tym? Co oznacza "Produkcja gry AAA, takiej jak "Wiedźmin 4"? GPT wie jaki będzie W4? Czy jest uwzględniona metodologia pracy gdzie testy QA są wpięte w proces produkcji, a nie są do końca osobnym etapem? CDPR wspominało, że długość i wielkość W3 była przesadą i będą się koncentrować na krótszych i mniejszych produkcjach - CP2077 było znacznie mniejsze pod kątem długości fabuły i dodatkowej zawartości. Stalker 2 był w pełnej produkcji nie więcej niż 2 lata - UE5.1 na którym stoi gra został wydany w listopadzie 2022. Nawet jeśli podnosili silnik z 5.0 to mamy 2,5 roku w mniejszym zespole i trudniejszych warunkach. Fakt mieli wsparcie Microsoftu, ale to dotyczyło optymalizacji gry na konsole, gdzie CDPR ma wsparcie twórcy silnika. To nie jest tak, że jest garstka osób które najpierw robią materiały, później assety, następnie levele, kodują questy i później jeszcze to optymalizują. Każdy ma swoją działkę i pracują równolegle. Jest ponad 400 osób plus pracownicy współdzieleni z innymi projektami oraz firmy zakontraktowane do określonych zadań - lokalizacja gry, assety czy dodatkowe testy. Na poprzednim czacie z analitykami wspomniano 4-5 lat na pre-produkcję i produkcję. I ja bym się tego trzymał plus dodałbym informację z kanału Okiem Deva którą jakiś czas temu wrzuciłem przy okazji pojawienia się rzekomej karty produktowej. Twórca (deweloper pracujący na UE5, były lead manager z Fool's Theory) wskazał, że premiera w 2025 raczej nie jest możliwa, ale w 2026 już jak najbardziej. Sam z resztą wskazywał, że wie więcej ale obowiązuje go NDA. Nie rozumiem więc na jakiej podstawie padają daty 2028 i późniejsze. Nie możemy bazować na średnim czasie produkcji gry open world rpg z segmentu AAA poniewaz każda jest inna. To, że Dragon Age był robiony tyle czasu nie świadczy, że produkcja każdego innego rpg'a wygląda tak samo. W między czasie wywaliła im się koncepcja - patrz Uncharted4 i robią praktycznie od początku. Update: poza tym wszystkim - oni mają programy motywacyjne do zrobienia. A nic tak nie motywuje jak pieniądze :) I nie mówimy o tysiącach złotych.
|
|
Jest tanskrypt wczorajszego audio czasu. www.cdprojekt.com/pl/wp-conten...Cytat: P5: Jakie będą główne drivery przychodów w perspektywie lat 2025 i 2026? Zainteresowanie Cyberpunkiem 2077 prawdopodobnie będzie malało w braku kolejnych dużych aktualizacji; nie należy spodziewać się rychłej premiery projektów Polaris, Sirius i Canis Majoris, zaś jeśli chodzi o projekt live action, to prawdopodobnie nie będzie miał on dużego wpływu na RZiS. Czy możemy spodziewać się jakichś katalizatorów w latach 2025/2026? PN: Obecnie mogę powiedzieć tylko, że sukces naszej działalności opiera się na długowieczności naszych produkt, aktywnym zarządzaniu franczyzami oraz publikowaniu nowego contentu. Oczekujemy, że w nadchodzących dwóch latach będziemy aktywni na wszystkich wymienionych polach. Można liczyć na niespodzianki – z których zresztą jesteśmy znani w kontekście prowadzonych przez nas kampanii marketingowych.
Cytat: P10: Po przejściu gry do etapu produkcji – czy możecie powiedzieć, że wewnętrzny terminarz prac produkcyjnych stał się bardziej przewidywalny, niż w trakcie preprodukcji? MN: Mamy zaufanie do naszych procesów, planów produkcyjnych oraz analiz – więc nie powiedziałbym, że któreś z nich są bardziej wiarygodne, niż pozostałe – oczywiście zawsze mowa o pewnej dozie pewności oraz o pewnej dozie niepewności – powiedziałbym jednak, że zasadnicza zmiana polega na wyraźnym określeniu celu: wiemy, co staramy się osiągnąć tworząc grę i obecnie skupiamy się na wytworzeniu brakujących elementów – oczywiście to ogromne uproszczenie, ale tak pokrótce można scharakteryzować przejście do fazy produkcji. Mamy spory fragment gry, który dowodzi poprawności pewnych koncepcji; teraz zaś musimy dobudować resztę zgodnie z przyjętym planem. Nie wiem, czy jest to dobra odpowiedź na pytanie – ale tyle jestem w stanie powiedzieć.
Czyli pewnie taki Biały Sad z W3. Cieszy, że koncepcje im się sprawdzają co oznacza, że czas pre-produkcji został należycie wykorzystany i nie będzie powtórki z dewelopementu W3, gdy te koncepcje zmieniały się i musieli dostosowywać silnik do tych modyfikacji. Obstawiam, że pracują już na wersji UE5.5 więc wiele bolączek które spotykają Stalkera2 czy SH2R i wynikają z silnika nie powinna mieć u nich miejsca. Stalker2 i SH2R stoją na 5.1. Co do CP2077 na Mac'a to wartością dodatnią biznesowo jest również dostępność na większej liczbie platform, nawet jeśli proces portowania nie do końca się zwróci. A mając ponad 1,4 mld złotych wolnych środków mogą sobie na to pozwolić.
|
|
Na ostatnim webcascie mówili o 4-5 latach preprodukcji i produkcji. A w preprodukcji jest od q1 2022. Co do fazy koncepcji to podczas informowania o rozpoczęciu preprodukcji Ryslaw wspominał że wie, że gra jest od jakiegoś czasu w pracach. A i w dokumentach które wyciekły przed premierą W3 są informacje o W4. Ze względu na wpis na Twitterze x.com/skalemba/status/18614460...teaser na game awards jest możliwy.
|
|
Skąd tak dokładna data? Skoro padło A to powinno paść B, C…bo wg mnie 12/11/2026 uzasadnię to kiedyś Co do Polaris2 i 3 to mają wyjść w ciągu 6 lat od Polaris1 więc nie co 1,5-2 lata, a co 3. Skąd info że Polaris 2 i 3 to tylko nowa fabuła? W1-W3 jednak miały każdorazowo nowe mapy. I też poddałbym pod wątpliwość, że Redzi poszliby na taką łatwiznę przy kolejnych odsłonach… Jak wydając jedną grę CDPR miałby wyrobić się w programach motywacyjnych o których wspominasz? Imho gdyby nie byli pewni swego nie byłoby propozycji 4 mld zysku na lata 2025-2028. Bo idąc tym tropem nie ma co liczyć na CP2 do 2030 roku. Więc mają jeden strzał i biorą wszystko albo nic. Co do szybkiego terminu premiery to, z jednej strony im szybciej tym lepiej bo prędzej będzie ATH i zarobek. A z drugiej strony jeśli za szybko to będzie obawa o jakość produktu i kurs może nie poszaleć.
|
|
youtu.be/Fhm6OPnO5vM?si=NNh-xp...Polecam obejrzeć pierwsze 6 minut materiału. Autor wskazuje premierę Polaris na możliwą w 2026, choć nie wyklucza 2025. Uprzedzając - to człowiek z branży, był na stanowisku managerskim w Fool’s Theory więc coś tam wie.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Nie chodziło mi w żadnym razie o porównanie procesu tworzenia Polarisa1 do SH2R bo to zupełnie inne gry, tworzone przez inne zespoły i pewnie innymi metodami. Moje pytanie wynikało z czystej ciekawości.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Rozumiem, że mówisz o pracach koncepcyjnych bo UE5 miało premierę w h1 2022 a SH2R powstał na iteracji 5.1. To by dało 2 lata na koncepcję i pewnie preprodukcje i 2 lata na produkcję? Albo 2 lata faza koncepcyjna i 2 lata preprodukcja i produkcja.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
tgolik napisał(a): Tak czy siak poczynając od początku prac Fools Theory nad Wiedźmin Remake, do 2028 roku będzie to dobre 6 lat. To jest czas długi na samodzielną grę a remake jest jednak łatwiejszym zadaniem, gdyż wiemy dokładnie, jak gra ma wyglądać.
Nie do końca wiemy, bo o ile trzon fabuły ma pozostać bez zmian to dużo ma się zmienić w mechanikach, zadaniach pobocznych itp. Gra ma być w stylu W3. Czy ktoś wie ile Bloober robił SH2Remake? Nie chodzi mi o czas od ogłoszenia tylko czas pre i produkcji.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Ja już 2024 nie liczę 2025-2028 to 4 lata i tu się zgadzam, że gdyby zaczęli na początku 2025 preprodukcję to realny jest remake w 2028. Miałem na myśli nie realność premiery w 2027-3 lata pre i produkcji.
Film/serial nie ma nawet napisanego scenariusza. Od rozpoczęcia zdjęć do Diuny 1 do premiery minęło 2 lata- zdjęcia ruszyły w marcu 2019, a premiera w lipcu 2021. Porównuje do Diuny ponieważ liczę na podobny rozmach i jakość.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Ale W1 Remake nie jest nawet w preprodukcji. Szczególnie, że planują przerobić bardzo oryginał. Nawet mając narzędzia, część assetow z Polaris1 to i tak w 3 lata jest to trudne. FT ma znacznie mniejszy zespół pracujący nad W1 niż CDPR nad Polaris1.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
W 2020 (rok premiery CP) mieli 1,154 mld zysku. A w 2023 (rok premiery dodatku) było 481 mln czyli 1,635 mld. Wg Twoich wyliczeń to by wymagało nawet dwóch premier… na nowego CP nie ma co liczyć. Polaris 2 planują 3 lata po premierze Polaris1. Czy remake W1 i Sirius da im taki zysk jako franczyzodawcy? Jestem niezmiernie ciekawy konferencji wynikowej za q3.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Ja bym nie widział realizacji…za 2023 maja zysku 481 mln(premiera Widma Wolności), a za h1 2024 170 mln. Zakładając taki sam wynik za h2 daje to za 2024 340mln, a pewnie inni podzielą moje zdanie, że to nie jest realne. Bez premiery kolejne lata będą chudsze i nie poprawi tego nawet premiera serialu. Ale licząc taki scenariusz, na 25 i 26 zostaje do wyrobienia około 1,18 mld. Myślę, że kto miał kupić CP2027 i W3 to już to zrobił. Zostaje garstka ludzi którzy kupią przy dużej przecenie dla sprawdzenia. Z planszówek i merchu raczej tego też nie nadrobią.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Albo premiera w 2026 albo przedsprzedaży w 2026 i premiera w 2027?
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Cytat:Today, CD PROJEKT’s Management Board proposed an ambitious earnings goal for the 2025-2028 tranche of the Incentive Program. This goal will be achieved by reaching a cumulative net profit of 4 billion PLN. The proposal will be voted on at the upcoming Extraordinary General Meeting on 28 November. x.com/cdprojektred_ir/status/1...Ambitne cele… 2023-2026 2 mld 2024-2027 3 mld 2025-2028 4 mld
|
|
Temat:
CDPROJEKT
|
|
Temat:
CDPROJEKT
Ciekawe czy jakby teraz ktoś rzucił filmik/ post na redicie w którym chwali się że widział gameplay z Polarisa (anonimowy przeciek od pracownika) i gra jest wybitna, miodzio i wgl 20/10 to rynek by zareagował skokiem. Nie wnikajmy, na jakiem etapie oficjalnie jest gra.
|
|
Temat:
CDPROJEKT
A może właśnie o chodziło żeby ktoś zrobił zakupy? Tak jak z pozwem wobec GOGu. Wiem, że to USA ale pozew w stylu „sprawdźcie czy firma działa zgodnie z prawem, jeśli nie to chcę odszkodowanie” jest imho niepoważny. Idąc typ tropem można wystąpić z pozwem wobec każdej firmy i próbować coś ugrać bo a nóż nie zabezpieczyła odpowiednio jakiegoś zagadnienia.
|
|
tomhead napisał(a):Naszym problem jako graczy i inwestorów jest to, że tak naprawdę nie wiemy co w trakcie preprodukcji zostało zrobione. Musimy chociażby wziąć pod uwagę zmianę procesu z waterfall na agile gdzie zespoły pracują nad danym obszarem(zadaniem) od początku do końca i to co wytworzą ma działać więc myślę, że etap alfy i bety powinien się znacznie skrócić. Wcześniej jeden zespół coś wymyślił, zrobił i szło dalej, a kolejny zespół dokonał zmian albo coś odrzucał i wracało do początku. Teraz całe zagadnienie jest w rękach jednego zespołu co pokazali podczas prezentacji podsumowującej premierę Widma Wolności w październiku zeszłego roku. Jedyne co interesuje zespoły to punkty styku ich zadań i konsekwencji które z nich wypływają, ale to mają również ogarnięte przy pomocy matrycy interakcji.
W kwietniu/maju Vavra w czeskim podcaście powiedział, że CDPR mają zrobione tereny, a to już jest coś. Po udostępnieniu oficjalnej informacji o pracach nad kolejnymi Wiedźminami Grysław powiedział, że on wie że prace już jakiś czas trwały. Ponadto coraz więcej twórców mówi, że UE5 znacznie przyspiesza prace nad grami. Podczas ostatniej konferencji dotyczącej UE pochwalili się, że udało im się we współpracy z Epiciem poprawić wydajność. Wsparcie ze strony twórcy silnika uważam, że bardzo duży plus ponieważ od wieków każdy wspominał że praca na RedEngine była koszmarem pod kątem jego możliwości i optymalizacji. Możliwe zatem, że etap preprodukcji i produkcji jest rozmyty i umowny więc nie do końca powinniśmy patrzeć na to moim zdaniem. Bardziej opierałbym się na całościowym czasie produkcji gry od koncepcji do premiery niż na czasie poszczególnych etapów.
Jakiś czas temu CDPR wrzucili na insta post z sesji motion capture co też już jednak jakimś procesem produkcyjnym jest.
Stan CP2077 wynikał z ułomności RedEngine który miał problem zdaje się z buforowaniem danych oraz generowaniem obiektów wertykalnych. A CP2077 był znacznie bardziej skomplikowany pod kątem ilości danych niż W3. Ale tak - gra nie powinna wyjść w takim stanie. I to pojawia się UE 5.4 który wydaje się nie mieć już problemów z generowaniem tekstur, właśnie dzięki współpracy CDPR i Epic. Ponadto UE5 ma system Nanite który sam zajmuje się generowaniem ilości poligonów w zależności od odległości kamery, wcześniej deweloper musiał stworzyć kilka obiektów w różnej jakości który ładowały się w zależności od odległości kamery od niego. I tu już mamy ogromny zysk czasowy, ponieważ te kilka obiektów musi zostać stworzonych oraz odpowiednio zaimplementowanych do silnika, aby pojawiały się w odpowiednim momencie. Jest też MetaHuman który również przyspiesza pracę nad tworzeniem postaci, system Lumen... Wracając do wypowiedzi Vavry - w ramach preprodukcji nie robi się czegoś takiego jak tereny. Może być koncepcja terenów, mapy. A tu padły słowa, że tereny są gotowe. Motion capture również nie robi się podczas preprodukcji tylko tworzy się listę co jest potrzebne. I tu wchodzi właśnie agile który zmienia całkowicie podejście do tworzenia. Bo np. cześć rzeczy jest zrobionych, ale inne nie do końca i stąd nie mogą oficjalnie powiedzieć, że gra jest w fazie produkcji. Mogą mieć już część scenariuszy kompletnych, gotowe prototypy ale brakuje im dokumentacji do jednego modułu albo dokumentu. Zespoły są interdyscyplinarne, jest scenarzysta, level designer, quest designer, QA....więc robią wszytsko od A do Z. Nie upieram się na premierę w Q4 2026, ale biorąc pod uwagę powyższe plus oczekiwane zyski z programów motywacyjnych które jasno wskazują gigantyczny zysk, który może wygenerować jedynie świeża premiera. CP2077 sprzedał się w 25mln egzemplarzy i nie wiem czy możliwe jest aby, w ciągu 2-3 lat sprzedali tyle żeby zapewnić wystarczający zysk. Szczególnie, że gra raczej teraz już będzie sprzedawana podczas obniżek cen. W latach 2023-2026 jest to zysk 2mld, a 2024-2027 3mld ZYSKU nie przychodu. CDPR za 2020 rok gdy była premiera CP2077 miał 1,154 mld, a w 2021 już tylko 0,220 mld zysku, 2022 to 0,347mld, a 2023 z premierą (udaną) Widma Wolności - 0,481 mld. Myślę, że po nie spełnieniu warunków 6mld zysku z ostatniego programu motywacyjnego te już by chcieli spełnić. Masz jakiś pomysł jak to można zrobić bez jakiejkolwiek premiery w 2026?
|
|
tomhead napisał(a):Cytat:sawestor: Czy dobrze zrozumiałem wczoraj na konferencji słowa prezesa Nowakowskiego, że standardowo faza produkcji gier CD PROJEKT trwa 4-5 lat? Karolina Gnaś: Prezes Nowakowski miał na myśli całość procesu produkcji gier, czyli od rozpoczęcia preprodukcji gry do jej wydania. Stąd podaję termin końcówki 2026...4-5 lat wskazali na okres preprodukcji i produkcji. Ponadto chcą spełnić warunki programu motywacyjnego czego nie dadzą rady osiągnąć bez jakiejkolwiek premiery, nawet nie udanej. Kapitalizacja preprodukcji Polarisa rozpoczęła się w marcu 2022 więc licząc maksymalny czas wskazany na czacie to mamy wiosnę 2027. Dlaczego tak uparcie porównywana jest produkcja W3 do Polarisa? To są zupełnie dwie różne metodologie prowadzenia projektu. W3 to waterfall en.wikipedia.org/wiki/Waterfal... a W4 to agail pl.wikipedia.org/wiki/Programo...Do tego dochodzi zmiana silnika na zewnętrznego dostawcę dzięki czemu kilka etatów zostało uwolnionych ponieważ współpracują z Epic. Nie, gra nie jest skończona i tego nigdy nie powiedziałem. Jest w kokardę pracy nad tym, ale jak już chcesz porównywania do W3 to tam pracowało 240 deweloperów, teraz mamy ponad 400 plus zespół shared services. W3 był robiony w całości przez 3,5 roku. Dlaczego więc mając większy zespół, zewnętrzny silnik który po aktualizacji 5.4 jest znacznie sprawniejszy, do którego nie trzeba oddelegowywać tylu etatów, pracując na innej metodologii która znacznie przyśpiesza i ułatwia pracę nie można zrobić gry w 4,5-5 lat? Czemu?
|
|
Nie porównywałbym pojawienia się akcji informacyjnych i marketingowych obecnego projektu do W3 i CP2077 ponieważ CDPR od tamtego czasu się zmieniło i jak widzicie mocno pilnują tajemnic. Gdzieś czytałem wypowiedź kogoś z CDPR (nie przytoczę ani kogo ani źródła), że w przypadku Polarisa musza zacząć odpowiednio wcześnie przygotowywać graczy na nową trylogię z nowym protagonistą. W W3 każdy znał Geralta z W1 i W2 oraz książek. A tu cały czas mowa o nowym bohaterze, nowym rejonie.
Tak wczoraj jeszcze myślałem o datach premiery i tak naprawdę gdyby preprodukcja zaczęła się w styczniu 2022 i gdyby premiera miała mieć miejsce w grudniu 2026 to mielibyśmy prawie 5 lat na preprodukcję i produkcję. Nie wiem dlaczego ten 2026 mi tak cały czas siedzi w głowie...później W1 remake 2027-2028, Polaris2 2029-2030 i Orion 2030-2031.
Podtrzymuję swoje wróżbiarstwo, że teaser w grudniu na GameAward (duża impreza więc dotarcie do wielkiego grona osób i zakończenie roku z pompą), poza tym zakończą etap preprodukcji więc będą mieć wytyczony kierunek prac. Trailer#1 na Summer Fest i nie zdziwiłbym się gdyby podali rok premiery (jeśli będzie ona miała mieć miejsce w 2026) - patrzcie na Rockstar i GTA VI.
|
|
Nie mogę edytować wpisu, ale jeśli mnie moderacja nie zje za wróżbiarstwo to obstawiam teaser/trailer na Game Awards w grudniu br. Jeśli w grudniu teaser to trailer w czerwcu na targach.
|
|
Cytat:sawestor: Czy dobrze zrozumiałem wczoraj na konferencji słowa prezesa Nowakowskiego, że standardowo faza produkcji gier CD PROJEKT trwa 4-5 lat? Karolina Gnaś: Prezes Nowakowski miał na myśli całość procesu produkcji gier, czyli od rozpoczęcia preprodukcji gry do jej wydania. Preprodukcja została rozpoczęta w Q1 2022, więc premiera w Q4 2026 jest realna ponieważ daje 4,5 roku na proces preprodukcji i produkcji plus pozwoli spełnić wymóg zysku z programu motywacyjnego. Obstawiam rozpoczęcie przedsprzedaży w Q3 2026. W 2027 dalsza sprzedaż "Wiedźmina 4" plus wydanie dodatku fabularnego i cel 3mld również będzie spełniony.
|
|
Naszym problem jako graczy i inwestorów jest to, że tak naprawdę nie wiemy co w trakcie preprodukcji zostało zrobione. Musimy chociażby wziąć pod uwagę zmianę procesu z waterfall na agile gdzie zespoły pracują nad danym obszarem(zadaniem) od początku do końca i to co wytworzą ma działać więc myślę, że etap alfy i bety powinien się znacznie skrócić. Wcześniej jeden zespół coś wymyślił, zrobił i szło dalej, a kolejny zespół dokonał zmian albo coś odrzucał i wracało do początku. Teraz całe zagadnienie jest w rękach jednego zespołu co pokazali podczas prezentacji podsumowującej premierę Widma Wolności w październiku zeszłego roku. Jedyne co interesuje zespoły to punkty styku ich zadań i konsekwencji które z nich wypływają, ale to mają również ogarnięte przy pomocy matrycy interakcji.
W kwietniu/maju Vavra w czeskim podcaście powiedział, że CDPR mają zrobione tereny, a to już jest coś. Po udostępnieniu oficjalnej informacji o pracach nad kolejnymi Wiedźminami Grysław powiedział, że on wie że prace już jakiś czas trwały. Ponadto coraz więcej twórców mówi, że UE5 znacznie przyspiesza prace nad grami. Podczas ostatniej konferencji dotyczącej UE pochwalili się, że udało im się we współpracy z Epiciem poprawić wydajność. Wsparcie ze strony twórcy silnika uważam, że bardzo duży plus ponieważ od wieków każdy wspominał że praca na RedEngine była koszmarem pod kątem jego możliwości i optymalizacji. Możliwe zatem, że etap preprodukcji i produkcji jest rozmyty i umowny więc nie do końca powinniśmy patrzeć na to moim zdaniem. Bardziej opierałbym się na całościowym czasie produkcji gry od koncepcji do premiery niż na czasie poszczególnych etapów.
Jakiś czas temu CDPR wrzucili na insta post z sesji motion capture co też już jednak jakimś procesem produkcyjnym jest.
Co do znajomości UE - nie wiemy jaki % pracowników jest spoza firmy i zna UE4 więc przesiadka na UE5 jest dla nich łatwiejsza. Ponadto pracę na UE5 ogłoszono 2 lata temu, przez ten czas spokojnie można nauczyć się pracy na silniku mając wsparcie ze strony jego twórcy. Przez ten czas można również tworzyć assety i później je importować do UE.
|
|