-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Sebastianem Wojciechowskim, CEO PCF Group (People Can Fly). Zapraszam do zadawania pytań dot. wyników finansowych, projektów i planów spółki.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po prezentacji. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Sebastian Wojciechowski, PCF Group: Dzień dobry, witam na czacie z PCF Group i zapraszam do zadawania pytań.
-
Gość: Czy dla Sony zaczynacie robić serię Killzone czy tylko remake pierwszej części?
Sebastian Wojciechowski: Z uwagi na kwestie poufności nie ujawniamy jaki projekt realizujemy dla Sony.
-
inwerstor: W jaki sposób ma działać model biznesowy gry Lost Rift? Gra wymaga serwerów dedykowanych do gry PvP, a koszt np. jednego serwera Azure w chmurze to 200-400 USD miesięcznie, każda trwająca gra wymaga jednego dedykowanego serwera. W jaki sposób gra ma pokryć te koszty pobierając jednorazową opłatę 20 USD przy kupnie i nie posiadając abonamentu ani mikrotransakcji?
Sebastian Wojciechowski: Pańskie założenia nie są zgodne ze stanem faktycznym. Oczywiście dedykowane serwery są droższe niż peer-to-peer, natomiast nie pozwoliłoby to na realizowanie fundamentalnej mechaniki gry, którą jest ekstrakcja.
-
Daniel C: Ile kosztowała do tej pory produkcja Lost Rift?
Sebastian Wojciechowski: Większość kwoty, która znajduje się w bilansie w pozycji "prace rozwojowe w trakcie wytwarzania", związana jest z Lost Rift.
-
Daniel C: Jak spolka poziom sprzedaży Lost Rift w ea?
Sebastian Wojciechowski: Proszę o doprecyzowanie pytania.
-
Radek79: Kiedy PCF group może być spółka z zyskami i dodatnimi przepływami, co do tego doprowadzi?
Sebastian Wojciechowski: Proces reorganizacji grupy zakończył się z dniem 30 września. Efekty tych działań powinny być widoczne w czwartym kwartale 2025 r. Dodatkowe wzmocnienie segmentu worf-for-hire, oraz samofinansowanie się projektów self-publishingowych, doprowadzi do pojawienia się zysków oraz dodatnich przepływów finansowych.
-
Radek79: Jaka jest przyszłość kontraktów z sonym i microsoftem - czemu miałoby się nie skonczyc jak ze Square Enix?
Sebastian Wojciechowski: Jesteśmy optymistami, jeżeli chodzi o dalszą współpracę z Sony i Microsoftem. Sytuacja jaka miała miejsce ze Square-Enix jest ewenementem w branży.
-
Smoku: Jakie są szanse na wznowienie współpracy ze Square Enix i dokończenie projektu Gemini? Czy jest opcja wykupienia tego projektu od Square Enix?
Sebastian Wojciechowski: Szanse są niewielkie, nie rozważamy odkupienia projektu od Square Enix.
-
Gość: Kto wpadł na pomysł robienia dużych i drogich projektów w krajach, gdzie development jest 2-3 x droższy niż w Polsce? Nie było żadnych wewnętrznych testów, które sprawdziłyby czy gra jest warta zaangażowania?
Sebastian Wojciechowski: People Can Fly i CD Projekt wpadli na taki pomysł. Robiliśmy testy gier w trakcie procesów akceptacji kluczowych etapów tworzenia gier, większość testów pokazywała pozytywne rezultaty.
-
Gość: dlaczego pozwala Pan na takie zaniżanie kursu jak obecnie
Sebastian Wojciechowski: Jako jednemu z akcjonariuszy zależy mi na jak najwyższym kursie akcji spółki. A kurs akcji jest wypadkową popytu i podaży.
-
anti: Od czasu Outriders, czyli 4,5 roku PCF nie miał dużej premiery. Projekty były uruchamiane i wstrzymywane. Jakie są powody problemów z dokończeniem produkcji gier?
Sebastian Wojciechowski: O powodach informowaliśmy stosownymi raportami bieżącymi.
-
anti: Jakie są plany na długoterminowe ustabilizowanie sytuacji finansowej PCF? Patrząc na tempo przepalania gotówki, niedawna emisja nie wystarczy na długo.
Sebastian Wojciechowski: Proces reorganizacji grupy zakończył się z dniem 30 września. Efekty tych działań powinny być widoczne w czwartym kwartale 2025 r. Dodatkowe wzmocnienie segmentu work-for-hire, oraz samofinansowanie się projektów self-publishingowych, doprowadzi do pojawienia się zysków oraz dodatnich przepływów finansowych.
-
anti: Redukcja kosztów wydaje się nieunikniona. Jakie są plany w tym zakresie?
Sebastian Wojciechowski: Odpowiedź na to pytanie została udzielona powyżej.
-
anti: Czy projekt Gemini będzie kontynuowany? Jaki jest stan zaawansowania tego projektu? Długi czas developmentu oraz decyzje wydawcy wskazują na duże problemy z nim związane.
Sebastian Wojciechowski: Odpowiedź na to pytanie została udzielona powyżej, a o stopniu zaawansowania prac nie możemy mówić ze względu na klauzule poufności.
-
C64: Jaki jest szacunkowy koszt gry "Lost Rift" do wydania EA oraz jaki Państwo szacują koszt gry do pełnego jej wydania.
Sebastian Wojciechowski: Większość kwoty, która znajduje się w bilansie w pozycji “prace rozwojowe w trakcie wytwarzania”, związana jest z Lost Rift. Koszt pełnego wydania tego tytułu będzie pochodną uzyskiwanych przychodów oraz dążenia Spółki do samofinansowania się gry.
-
C64: Mam pytanie o Projekt Delta produkowanego dla Sony Interactive Entertainment .Jaki zakres czasowy jest przewidziany na wyprodukowanie prototypu ? Czy dobrze rozumiem? Jeśli SONY będzie zadowolone to prawdopodobnie skończy się właściwą umową produkcyjną?
Sebastian Wojciechowski: Nie ujawniamy jak długo będzie trwała produkcja prototypu. Prawdą jest, że w przypadku uzyskania akceptacji wydawcy, do wytworzenia gry będzie musiała zostać zawarta umowa produkcyjna.
-
C64: Mają Państwo umowy z dwoma biegunami świata gier: Microsoft i Sony. Czy Nintendo nie jest smutne, że nie robicie im kolejnego "Metroid Prime" Tak na poważnie, jak zorganizowana jest produkcja dla tak konkurujących ze sobą światowych klientów . Czy zespoły są oddzielone organizacyjnie? Czy w PCF np. Jeden muzyk może tworzyć część pracy dla SONY a za chwilę dla Microsoft ? Czy raczej pracując nad jednym projektem dany pracownik nie ma dostępu dla innego.
Sebastian Wojciechowski: Zespoły produkcyjne w naszej spółce są od siebie rozdzielone, zgodnie z zawartymi umowami produkcyjnymi.
-
Przemek: Dzień dobry. W których umowach WFH przewidziane są ewentualne tantiemy dla PCF?
Sebastian Wojciechowski: Są to tajemnice przedsiębiorstwa, których nie ujawniamy.
-
anti: Od czasu IPO wycena spółki skurczyła się o przeszło 90%, a ewolucja wyników oraz stanu bilansu przedstawia katastroficzny obraz. Jakie popełniono błędy, aby do tego doprowadzić do takiego upadku firmy i jakie wnioski są z tego wyciągane?
Sebastian Wojciechowski: Nie przewidzieliśmy kryzysu jaki dotknął branżę zarówno w kontekście zmniejszenia liczby dostępnych kontraktów WFH, jak i apetytu wydawców na inwestycje w nowe IP. Na to nałożył się nagły odpływ kapitału co spowodowało, że finansowanie projektów poprzez rynek kapitałowy stało się niemożliwe. Dużych ambicji, dodatkowo podbudowanych sukcesem IPO, niestety nie udało się z różnych powodów zrealizować. Na pewno w przyszłości nie będziemy realizować własnych projektów, których finansowanie nie będzie od początku zapewnione.
-
Radek79: Czego nauczyły Was ostatnie lata i jak zmieniła się strategia PCF teraz w porównaniu do 2020-2024? Jakie wnioski zostały wyciągnięte?
Sebastian Wojciechowski: Prośba o przeczytanie odpowiedzi na pytanie powyżej.
-
anti: Jaki jest budżet Lost Rift?
Sebastian Wojciechowski: Odpowiedź na to pytanie została udzielona powyżej.
-
Przemek: Jaki poziom zatrudnienia jest obecnie w GK PCF? Czy jest to już ostateczny poziom po zakończonej restrukturyzacji?
Sebastian Wojciechowski: Na dzień 30.06.2025 mamy 534 Awiatorów. Nie jest to ostateczny poziom, te dane będą opublikowane przy okazji prezentacji wyników kwartalnych 3Q 2025.
-
Przemek: Czy spółka ponosiła koszty restrukturyzacji w III kw. - np odprawy itp.?
Sebastian Wojciechowski: Koszty reorganizacji (a nie restrukturyzacji) były ponoszone również w trzecim kwartale.
-
Gość: dlaczego akcje sa tak tanie
Sebastian Wojciechowski: Odpowiedź na to pytanie została udzielona wcześniej.
-
Gość: dlaczego pozwala Pan na takie zaniżanie kursu jak obecnie
Sebastian Wojciechowski: Jako jednemu z akcjonariuszy, zależy mi na jak najwyższym kursie akcji spółki. A kurs akcji jest wypadkową popytu i podaży.
-
Przemek: Kiedy wg symulacji PCF pojawią się dodatnie przepływy pieniężne?
Sebastian Wojciechowski: Na to pytanie już odpowiedzieliśmy
-
Przemek: Czy po wstępnych wynikach sprzedażowych LOST RIFT widać, że projekt będzie się samofinansował? A jeżeli nie to czy na podstawie analiz przepływów, PCF będzie miał wystarczające środki finansowe(z prac WFH) na dokończenie i wydanie gry?
Sebastian Wojciechowski: Na razie jest za wcześnie żeby na to pytanie odpowiedzieć. Dopiero 4-8 tygodni wyników sprzedaży, wysokości CCU i retencji dadzą odpowiedź na to pytanie.
-
SBS: Jaka jest przyszłość gry produkowanej z Sony i kiedy może być opublikowana decyzja związane z przejściem z etapu prototyp do pełnej produkcji?
Sebastian Wojciechowski: Udzieliliśmy już odpowiedzi na to pytanie.
-
Dawid: Dzień dobry, czy spółka w najbliższym czasie planuje aktualizacje lub przedstawienie nowej strategii rozwoju?
Sebastian Wojciechowski: W stosownym czasie będziemy pracować nad nową strategią ale obecnie skupiamy się na utrzymaniu obecnych klientów, pozyskaniu nowych i dyscyplinie kosztowej.
-
SBS: Czy będą obecne środki z emisji wystarczą aby kontynuować projekty gier zleconych i Lost Rift czy potrzebne mogą być dodatkowe emisje lub kredyty?
Sebastian Wojciechowski: Nie planujemy kolejnych SPO. Naszą intencją jest aby gry self-publishingowe stały się projektami samofinansującymi.
-
SBS: Jakie są dalsze plany dla Lost Rift jeżeli chodzi o nowy content i wyjście z EA?
Sebastian Wojciechowski: Plany zostaną przedstawione przez zespół w najbliższym czasie. Prosimy o śledzenie kanałów w mediach społecznościowych poświęconych Lost Rift.
-
Gość: ile obecnie developerów jest zaangażowanych w rozwijanie "Lost Rift"?
Sebastian Wojciechowski: Nie udzielamy informacji na temat wielkości zespołów developerskich na poszczególnych projektach.
-
SBS: Jakie są szanse zawarcia kolejnych umów na produkcje nowych gier w tym roku?
Sebastian Wojciechowski: Nie oceniamy szans, ale taki jest nasz cel na ten rok - zawarcie nowej umowy.
-
Gość: Kiedy planują państwo wypuścic gre Trancked oraz czy zamierzacie sprzedac firme Incuvo ?
Sebastian Wojciechowski: Zgodnie z tym co było zawarte w raportach bieżących, premiera TRACKED: Shoot To Survive przewidywana jest na 4Q 2025. Nie ten moment nie ma planów co do sprzedaży Incuvo.
-
Gość: jak widzi pan przyszłosc firmy
Sebastian Wojciechowski: Jestem optymistą. Pracujemy ciężko by odwrócić obecny, niekorzystny wizerunek PCF.
-
Gość: Czy rozważacie pozyskanie dla Lost Rift wydawcy lub partnera, ktróy pomógłby sfinansować szybszy rozwój i marketing gry?
Sebastian Wojciechowski: Jesteśmy otwarci na rozmowy.
-
Gość: Na wcześniejszych prezentacjach celem spółki były 2 WFH w tym roku. Czy jeden projekt WFH w tym roku to realny cel patrząc na to, że zostało niewiele czasu do zakończenia roku. Czy sa już prowadzone jakieś zaawansowane negocjacje?
Sebastian Wojciechowski: Nie możemy tego komentować.
-
Gość: dlaczego ta konferencja nic nie wnosi,czemu to ma słuzyc
Sebastian Wojciechowski: Przykro nam, jeżeli odnosi Pan takie wrażenie.
-
Gość: Czy rozważacie pozyskanie wydawcy dla projektu Bitfrost, jeśli pojawiłaby się taka propozycja?
Sebastian Wojciechowski: Jesteśmy otwarci na rozmowy z wydawcami, na chwilę obecną projekt jest zawieszony.
-
C64: Jaki zakres czasowy jest uzgodniony na produkcję prototypu gry dla SONY. Nie wiemy czy to będzie pół roku,2 lata a może dłużej.
Sebastian Wojciechowski: Odpowiedź na to pytanie została już udzielona.
-
Przemek: do "Sytuacja jaka miała miejsce ze Square-Enix jest ewenementem w branży." - Panie prezesie pamięta Pan jeszcze projekt Dagger? Sytuacja bardzo podobna.
Sebastian Wojciechowski: Ewenementem jest sytuacja w której wydawca nie komunikuje się z deweloperem co do intencji kontynuowania lub zaprzestania prac nad projektem. Spółka posiada na dzień dzisiejszy aktywną umowę na produkcję gry Gemini, która ze względu na brak umowy wykonawczej, niewiele oznacza. W przypadku projektu Dagger PCF był w stałym kontakcie z wydawcą, który jasno i klarownie komunikował swoje intencje.
-
Gość: Kiedy może pojawić się Roadmap'a dla Lost Rift - co Waszym zdaniem ma największe szanse na zwiększenie zainteresowania i sprzedaży gry?
Sebastian Wojciechowski: Plany zostaną przedstawione przez zespół w najbliższym czasie. Prosimy o śledzenie kanałów w mediach społecznościowych poświęconych Lost Rift.
-
SBS: Czy Square ENIX jest jeszcze winne spółce jakieś środki czy ta umowa została całkowicie rozliczona po jej przerwaniu?
Sebastian Wojciechowski: Niestety nie możemy informować o tym jak wygląda nasze obecne rozliczenie ze Square Enix.
-
Gość: czy dodatkowy/nowy projekt work for hire do którego podpisania spółka będzie dążyć w tym roku będzie się wiązał z dodatkowym zatrudnieniem developerów czy też będzie to do pbsłużenia w ramach obecnego zatrudnienia?
Sebastian Wojciechowski: Będziemy mogli o tym mówić dopiero gdy taki projekt się faktycznie pojawi.
-
Gość: Czy aktywa wygenerowane i odpisane całkowicie pochodzące z projektów "Bifrost" i "Dagger" mogą być wykorzystane w kolejnych produkcjach gier na zlecenie lub do nowych gier czy to już rozlane mleko i nic z tego się nie da odzyskać?
Sebastian Wojciechowski: W przypadku Bifrost, który jest IP PCF nie można wykluczyć wykorzystania jakiś jego elementów w przyszłości.
-
Gość: Czy planuje Pan sprzedać w kolejnych miesiącach swoje akcje z emisji? Jaki jest teraz Pana horyzont inwestycyjny jako akcjonariusza PCF?
Sebastian Wojciechowski: Proszę pamiętać, że w związku z SPO z 2023 roku obowiązuje mnie (z pewnymi wyjątkami) lock up do końca 2027 roku. Akcje objęte w obecnym SPO nie są przedmiotem lock up.
-
Monika: Czy planuje Pan rezygnacje z pracy w zarządzie spółki i skoncentrowanie się tylko na nadzorze właścicielskim?
Sebastian Wojciechowski: W tym momencie koncentruję się na tym, aby przywrócić Państwa wiarę w PCF. Na inne działania przyjdzie czas. Na dziś ten temat nie istnieje.
-
Tom: Czy spółka wyciąga wnioski ze zmieniającego się krajobrazu produkcji gier, czy zamierza optymalizować proces produkcji w przyszłych produkcjach celując w efektywność? Doprecyzowując, ciężko nie odnieść wrażenia, że mniej liczne zespoły, w krótszym czasie, a co za tym idzie taniej, wypuszczają bardziej rozbudowane tytuły niż Lost Rift.
Sebastian Wojciechowski: Wyciągnęliśmy wnioski z tego, w jaki sposób produkowaliśmy własne gry. Proces wymagał poprawy i przy kolejnych produkcjach już tych błędów nie popełnimy.
-
Sebastian Wojciechowski, PCF Group: Dziękujemy wszystkim zainteresowanym za wzięcie udziału w czacie. Ze względu na ograniczenia czasowe na ten moment musimy zakończyć udzielanie odpowiedzi. Postaramy się odpowiedzieć na resztę pytań w późniejszym terminie. Pozdrawiam Sebastian Wojciechowski.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i dosłownie lawinę pytań do naszego Gościa. Gdy tylko otrzymam dodatkowe odpowiedzi, zapis czatu zostanie zaktualizowany. Stay tuned!