Temat:
CIGAMES
|
|
Temat:
CIGAMES
Filmik z europejskiej kampanii Sniper Ghost Warrior PS3:
|
|
Temat:
CIGAMES
CIA ma się świetnie.
Wkrótce premiera PS3, potem Combat Wings i Alien Fear. Sniper GW 2 będzie trochę później ale dzięki temu będzie jeszcze lepszy i powinien osiągnąć bardzo dobrą sprzedaż. Ta dzięki synchronicznej premierze na 3 platformy (X360, PS3 i PC) ma szansę być bardzo zauważalna i zmaksymalizowana pod względem działań marketingowych.
|
|
Temat:
CIGAMES
Zgadzam się z Nestor! Nestor napisał(a):Moim zdaniem City moze wyrobic sobie solidna marke, budujac solidne produkty wraz z solidniejszymi wynikami finansowymi. Dokładnie to robimy! W ten sposób budujemy firmę. I nie zajmujemy się od dłuższego czasu tworzeniem tańszych produktów o czym wszech i wobec informujemy, więc zainteresowani z branży i rynku kapitałowego powinni o tym już dawno wiedzieć. Wg mnie natomiast bardzo niepoprawne może wydawać się próba przyklejenia sobie naklejki bycia "pierwszym" gdzie są już inni (i nie tylko CI ale i np. Techland).
|
|
Temat:
CIGAMES
|
|
Temat:
CIGAMES
USA to cały czas bardzo ważny rynek również jeśli chodzi o PS3.
Niestety promocję mogliśmy dopiero tam zacząć kilka dni temu. Stąd jeszcze dalekie miejsce w preordersach ale przed premierą powinno być duuużo lepiej.
Europa jest rynkiem większym jeśli chodzi o platformę PS3 stąd i nasze oczekiwania są wysokie. Mamy nadzieję, że trafimy na wysokie miejsca w rankingach sprzedaży gier z segmentu full price o czym pewnie będzie można się dowiadywać na bieżąco.
|
|
Temat:
CIGAMES
Buziek napisał(a):@Cityinsider ... Poza tym widziałem przypadki crap'owych gier na świetnych silnikach - wszystko jest możliwe, nie do końca wiem czego się spodziewać :). Wymień proszę SEQUELE gier ostatnich kilku lat gdzie miała miejsce taka sytuacja. Buziek napisał(a):Niestety rozmach gry często ocenia się po ...budżecie (bo póki co, nie ma po czym innym). Z tego co czytałem Sniper 2 jednak zahacza trochę o budżetówkę, stąd moje obawy. Budżet Snipera 2 jest wtórny. Chcemy zrobić sequel, który będzie miał wszystko to, czego chcą gracze (wnioski wyciągamy na podstawie tysięcy komentarzy dotyczących o Sniper 1 oraz tego, co napisały o niej media na całym świecie). Grafikę na najwyższym poziomie również;-) Wyszło na około 6 mln zł ale jeśli byłoby potrzebne 10 mln, to byśmy śmiało je wydali. Buziek napisał(a):No i z tym "najlepszym" zespołem w Polsce to chyba troszkę przesada :P. Ale na pewno jesteście największym producentem gier w Polsce (pod względem ilości  ). Zrobienie Sniper GW 1 za niespełna 3 mln zł jest tak gigantycznym osiągnięciem, że praktycznie nikt na świecie w branży nie potrafi w to uwierzyć. Wielu potrafi szastać pieniędzmi, zatrudniać najdroższych ludzi lub tworzyć przeludnione, niewydajne zespoły, przepłacać za każdy wykonany element - to nie takie trudne. Jest wiele zarządów, którzy nie znając się na grach po przez grube inwestycje mają mocne gry w portfolio. Tylko ilu z nich pokazuje zyski?! Buziek napisał(a):BTW, w jakim stopniu Sniper 2 jest gotowy? Kiedy jakieś screeny pokażecie? :) Pokażemy pierwsze materiały, po premierze Sniper GW 1 na PS3.
|
|
Temat:
CIGAMES
@Buziek
uważasz, że pójdziemy w ograniczenia byle szybciej ukonczyć, wydać i zarobić na grze?
czy jednak postaramy się zrobić wszystko co w naszej mocy by sprzedać graczom najwyższej jakości grę, która również będzie w wielu miejscach konkurować z Crysis 2?
mamy: - najlepszy zespół w Polsce (a przynajmniej na minimum takim poziomie jak najlepsze zespoły jak np. zespół BS czy W2) - dużo pieniędzy - bardzo mocnych współpracowników na całym świecie - aspiracje by odnieść dużo większe sukcesy niż w 2010 - znamy się na rynku i czujemy co się podoba na świecie - CEO/prezesa, który jest głównym akcjonariuszem i chce budować dalej ten biznes
Pójdziemy w maksymalny potencjał Sniper 2. Bo jaki sens ma zrobić inaczej...
|
|
Temat:
CIGAMES
FPSy to gry zarówno dla hardcorowych graczy ale głównie do odbiorcy masowego. Stąd np. gry z serii Call of Duty sprzedają się w nakładzie 15-20 mln egzemplarzy każda. W zeszłym roku premierę miało wiele gier z gatunku FPS i Sniper się przebił. W tym roku gra jakościowo będzie w innej lidze oraz ma znaną markę - stąd przebić się jej nie będzie trudno a i sprzedaż powinna mieć znacznie lepszą. W2 ma też kilku bardzo mocnych konkurentów w postaci gier RPG, które media stawiają wyżej, ale pownie poradzi sobie na rynku. Z jednej strony grupa odbiorców takich gier jest ograniczona, z drugiej kupują większość dobrych gier z gatunku. Nie ma sensu to porównywać sprzedaży gier na poszczególne platformy. To świadome decyzje i działania spółek w jaki sposób i na jakie platformy produkują i wydają swoje gry. Przyznaję rację co do 3 lat różnicy - faktycznie - 3 lata temu rynek PC miał się lepiej niż ma się obecnie. Ale to tylko może spotęgować przewagę na rzecz Snipera 2. Optimus bardzo mocno profiluje swoją grę w stronę PC i stąd tak duży sukces W1 na tą platformę. Ale druga strona medalu to fakt, iż zainwestował parę lat temu wiele milionów złotych w konwersję W1 na Xbox 360, która się nie udała. Bo przerobienie takiej gry na konsole jest ogromnym projektem a ostateczny efekt może odbiegać znacząco od tego co gracze dostali na PC (konsole są o wiele mniej doskonałe technicznie niż najnowsze komputery PC). Branża pisze również o Sniperze, obecnie na PS3 - na całym świecie. W Niemczech ostatnio był na pierwszej stronie okładki największego pisma o PS3 (wkleiłem poniżej). I faktycznie - o Sniperze na X360 i PC pisano nie wiele ale się sprzedał już w ponad 1 mln sztuk. O Sniperze 2 będzie dużo głośniej ale City nie chce zaczynać promocji dwójki przed premierą wersji PS3. Spółka urosła ponad 300% przez 3 lata - debiut był po 9 zł za jedną akcję! (i nie dodawaj nam zasług poprawiając tą statystykę liczeniem od najwygodniejszego do tego momentu czyli początku 2010;-)  kliknij, aby powiększyć
|
|
Temat:
CIGAMES
Większość z forumowiczy na pewno wie ale dla pewności.
Kapitalizacja to wartość rynkowa spółki. Liczy się ją mnożąc ilość akcji spółki i cenę za jedną akcję.
Kapitalizacja OPT 680 mln złotych a CIA 410 mln zł oznacza, że gdyby obie spółki miały tą samą ilość akcji to albo: - przy obecnej cenie akcji OPT na poziomie 7,10 zł akcje CIA kosztowałyby około 4,30 zł (założenie - obie spółki mają 95 mln sztuk akcji) albo - przy obecnej cenie akcji CIA na poziomie 32,40 zł, akcje OPT kosztowałyby około 53,70 zł (założenie - obie spółki mają 12,66 mln sztuk akcji)
Te dane nie są super dokładne ale dają dobry obraz.
|
|
Temat:
CIGAMES
Marketing to jedno a sprzedaż drugie. O grach typowo hardcorowych, jakimi są RPG, prasa growa bardzo lubi pisać a taką jest Wiedźmin. Podoba się ona prasie, szczególnie z regionu Europy Środkowo-wchodniej. Niemniej jednak tylko kwestią czasu jest by S:GW 1 sprzedał się lepiej niż Wiedźmin 1, Sniper 2 najprawdopodobniej również przebije Wiedźmina 2 pod względem sprzedaży. A zysk przyniesie o wiele większy! S: GW 2 będzie miał koszt produkcji o wiele niższy a o marżę ze sztuki można się nie martwić bo CIA sama po przez swoje biura wydaje i sprzedaje gry na świecie.
CIA to nie tylko jeden brand - w tym roku Combat Wings oraz Alien Fear. Obie na konsole i PC. W roku 2012 premiera kolejnej po S:GW bardzo dużej marki - gry akcji osadzonej w drugiej wojnie światowej. To nie tylko większe możliwości ale również większa uniwersalność i mniejsze ryzyko biznesu.
Na dzień dzisiejszy kapitalizacja OPT to prawie 700 mln złotych a CIA nieco ponad 400 mln zł. CIA jest bardzo niedowartościowane w stosunku do OPT. Nie ujmując nic Optimusowi - życzę im jak najlepiej, wg mnie my mamy większy potencjał rozwoju i raczej damy większe zyski w tym i kolejnym roku. Wnioski każdy może wyciągnąć sam.
|
|
Temat:
CIGAMES
W czwartek, 10.02 o 9:00 Marek Tymiński w CNBC - dowiemy się więcej...
|
|
Temat:
CIGAMES
Sprawę przychodów dobrze obrazuje boom internetowy z przed 10 lat. Przychody stały się bardzo ważne, bo wszyscy liczyli na to, ze w końcu przełożą się na zyski. Tak jak wiemy jednak się nie stało (w przypadku zbyt wielu spółek) co spowodowały krach.
Gdybyśmy kierowali się chęcią zwiększania przychodów jako priorytet nr 1 to moglibyśmy szeroko wejść np. w dystrybucje gier w Polsce. Mamy pozycję, doświadczenie, pieniądze i kontakty. Jednak taki biznes jeśli w ogóle może zakończyć się zyskiem jest mało rentowny i trudny do utrzymania długofalowo. Stad tego nie robimy.
Świadomie nie gramy w kategorii “kto ma największe przychody”. Gramy natomiast w kategorii zysku. I taką też kategorię wybierają fundusze i chyba wielu inwestorów prywatnych.
To ze nasze przychody są pewnie największe w branży w Polsce to tylko dodatkowa wisienka na torcie. Inwestorzy nie kupują kota w worku. Gigantyczną różnicę dają nam bardzo solidne fundamenty, wysoka rentowność i dobre perspektywy.
|
|
Temat:
CIGAMES
Wersje konsole maja zdecydowanie dużo większy udział w sprzedaży niż PC. PC ma większe marże bo nie ma konieczności odprowadzania opłat licencyjnych do producentów konsol ale za to marże detalistów są w zależności od regionu w mniejszym lub większym stopniu wyższe.
Jeśli chodzi o życzenia - to lepiej życzyć abyśmy stali się jak jedna z tych spółek, która jest duża i cały czas jest mocno zyskowna;-) Ale rozumiem, że taka też była intencja, więc dziękuję.
Podobieństwo do Apple to wg mnie również wysoka marża handlowa - Apple z racji na modę sprzedaje swoje produkty w dość wysokich cenach detalicznych, City wypracowuje wysoką marżę dzięki skontrolowanym, relatywnie niskim kosztom swoich gier i ogólnych spółki.
Faktycznie duże koncerny mają wiele hitów i potężne wydatki. Problem tylko w tym, że mimo wielomilionowej sprzedaży każdego z nich, mając tak wysokie koszta bardzo trudno im jest na nich zarobić. A każda z tych firm wydaje ich rocznie wiele. W przypadku City jest zupełnie inaczej. Kilka kluczowych premier rocznie przy odpowiednio atrakcyjnych kosztach każdej z nich.
Kluczowych premier kilka - bo przecież w przyszłym roku to Sniper na PS3, Alien Fear 360,PS3 i PC, Combat Wings 360/PS3/Wii i PC oraz największy z tytułów Sniper 2 na 360,PS3 i PC. Oprócz nich portfolio nowych produktów na 3DS, DS, Wii i PC oraz back catalogue.
Co do premiery w Q1 2011. Faktycznie jest kilka produkcji konkurencyjnych. Ale tak jest przeważnie zawsze - w wakacje w sierpniu ukazał się Kane and Lynch 2 oraz Mafia 2. Nie miało to dużego wpływu na sprzedaż Snipera w tym okresie - udało nam się utrzymać trend sprzedaży.
Nie chodzi w mojej wypowiedzi o to, aby Ciebie czy innych czytelników przekonać do tego jak mają patrzeć na biznes i branżę. Ale zapewne każdy inwestor powinien mieć możliwość dostępu do kilku różnych perspektyw.
Wracając do wyceny spółek z branży i tabeli. Weźmy dwie największe firmy wydawnicze w branży - Activision i EA mają podobne przychody ze sprzedaży. Jednak ta pierwsza jest blisko 3 razy więcej warta niż ta druga. Chyba jednak zysk ma duże znaczenie...
|
|
Temat:
CIGAMES
Buziek napisał(a):Gerda napisał(a):Informacje odnośnie niedużego nakładu finansowego potrzebnego do zamiany platoformy z PC na PS3 czerpie z wczorajszego wywiadu prezesa w TVN CNBC o 17.
W takim razie prezes nie ma pojęcia o czym gada i nagania na kupno akcji. Architektura systemu PS3 jest na tyle skomplikowana, że do tej pory żadnemu deweloperowi nie udało się wykorzystać pełnej mocy PS3.... coś dzwoni, ale nie do końca wiadomo gdzie City nie robi technologii do gier, korzysta z gotowych rozwiązań. Konkretnie Snajper jest zbudowany na silniku Chrome4, który standardowo obsługuje 360, PC i PS3. Sama gra to w 99% te same dane, które uruchamia się na kazdej platformie. Silnik jest tą warstwą pomiędzy sprzętem, a zawartością gry. Dlatego wypuszczenie Snajpera na PS3 z punktu widzenia dewelopmentu jest stosunkowo prostym zadaniem. Fakt, że Snajper nie został wydany na tą platformę wynika z tego, że City nie miało jeszcze jakiś czas temu statusu wydawcy na konsole Sony. Własna, międzynarodowa działalność wydawnicza jest jednym z fundamentów spółki. City jest jedynym w Polsce międzynarodowym wydawcą z licencjami na wszystkie platformy. Dołączenie Playstation3 było kolejnym krokiem realizacji strategii City Interactive.
|
|
Temat:
CIGAMES
Witek - zobaczymy. Nie mówię, że coś się nie zmieni, chociaż tego nie obstawiam. Obecnie jestem na Games Connection i Game Developers Conference w San Francisco i np. na Expo, iPhone w ogóle nie widać (a stanowisko ma nawet n-gage)... Na Game Connection wokół iPhone też nie ma specjalnego rush'u.
|
|
Temat:
CIGAMES
Witek napisał(a): Ocenami gier City na PC bym się nie przejmował: załóżmy raz na zawsze, że nie będzie tam hitu finansowego. NIGDY. Po prostu nie ta liga.
Nie bede dyskutowal, bo kazdy moze miec swoje zdanie na ten temat, a rzeczywistość zweryfikuje. Jednak posiadajac wiecej informacji na temat tego w co wchodzi City myślę inaczej. Witek napisał(a): Ryzyko jest tylko takie, że jeśli Niemcy (główny rynek City) po ostatnich tragicznych wydarzeniach naprawdę przykręcą śrubę strzelaninom (a właśnie jedna z sieci wycofała je ze sprzedaży choć nie wiem, czy duża), to może być nieciekawie. Co na to cityinsider? Tu tkwi duża siła City, które jest elastyczną firmą i jest wstanie szybko dostosować się do takich zmian w odróżnieniu od największych firm. Poza tym mowa jest o grach 18+, a gry City na rynek niemiecki sa modyfikowane aby zawierać mniej realistyczną rozgrywkę i mieścić się w ograniczeniu wiekowym 16+ ;-) Abstrahując od City to sytuacja jest ciekawa bo Niemcy najbardziej w UE cenzurują gry i mają za sobą już różne etapy. Jeśli chodzi o samo zdarzenie to myślę, że w rodzinie, gdzie przechowuje się tyle broni palnej w domu niekoniecznie gry muszą wywoływać tragedie. Przypomnę, że podobne sytuacje zdarzają się na świecie od bardzo dawna i miały miejsce zanim gry komputerowe stały się tak popularne. iPhone to bardzo fajny telefon z iPodem. Telefon to nie konsola do gier, wiec dzieciakowi raczej go nie kupimy. Poza tym akcelerometr i dotykowy ekran to za malo do wielu typow gier, a emulowanie krzyżaka nie jest fajne. Następna rzecz to model dystrybucji i ceny gier - powodują, że duzi gracze nie wydają takich tytułów jak na inne platformy. Myślę, że dla niewielkiej części małych firm developerskich, tworzenie oprogramowania na tą platformę może być sukcesem finansowym. Witek napisał(a): Na marginesie: słyszałem o zwalnianych z CD Projektu programistach, którzy zaczynają developować gry na iPhone'a. Słyszałem też o takich, którzy sami z tej firmy po to odchodzą.
To co lubią robić developerzy najczęściej nie bardzo pokrywa się z tym co warto produkować. Nie kierują się najczęściej analizą rynku (dobre dane z rynku wg. np. media control GFK kosztują) tylko osobistymi preferencjami i raczej płytkimi publikacjami w branżowych mediach. W przypadku iPhone bariera wejścia, koszt developmentu i cena dystrybucji są niewielkie, z drugiej strony przytłaczająca większość sprzedawanych gier nie odniosła sukcesu. Podobnie jak np. na pecetowym rynku casualowym. Pozdrawiam!
|
|
Temat:
CIGAMES
Czesc, warto odniesc sie do kilku rzeczy, o ktorych pisze Alex.
Przede wszystkicm City jest wydawcą i dystrybutorem, a nie tylko developerem. Oznacza to w praktyce, że tytuły są przez niegio nie tylko tworzone (developerka) ale też kupowane do dystrybucji od innych developerów. Poza tym jest wydawcą, czyli nie sprzedaje wytworzonych gier innym firmom do wydania. Rola dystrybutora to sprzedaż produktów na danym rynku do konkretnych sieci i logistyka. City na wielu rynkach używa dystrybutorów zewnętrznych. Te firmy dostają od City tzw. finished goods - czyli pudełka z grami, które dystrybutor rozprowadza po sklepach. To działanie i rola międzynarodowego wydawcy wyróżnia City Interactive na tle polskich spółek z tej branży czyli developerów lub lokalnych wydawców/dystrybutorów. Oznacza to m.in. większe marże na produkcie. Podawany jako przykład Wiedźmin był wykonany przez CDP RED, ale międzynarodowym wydawcą i najczęściej dystrybutorem było Atari.
Killzone2 trafiło na rynek i do zestawów z PS3 jako system seller. Ile sztuk tej gry trafiło do zestawów, a ile na rynek? Tego nie wiem, podobnie jak nie wiadomo ile do tej pory, fizycznie sprzedało się tego tytułu.
Jeśli chodzi o hity i konsole, polacze te dwa tematy. W tym momencie City tworzy gry na Nintendo DS i Wii (na DS'a kilka tytułów jest już skończonych, nasępne w produkcji) oraz XBOX360. Te gry są tworzone optymalnie kosztowo jednak ich rozmiar, rozmach i odpowiednio większy czas produkcji. Jak najbardziej możliwe, jest, żeby jedna z tych gier stała się hitem/bestsellerem. Poza tym gry przygodowe produkowane w City na PC już w tym momencie uzyskują oceny rzędu 80-90%
Tak jak pisze Alex mimo "artyzmu" itp. EA potrafi wyłożyć się na dobrze ocenianych projektach. W czasie bessy firmy przycinają kosztowne eksperymanty i możemy się spodziewać więcej "pewniaków" sequeli itp.
|
|